2014. április 4., péntek

Cigánytörvény - Romani krisz

Cigánytörvény -Romani krisz


rendező: Gyöngyössy Bence
forgatókönyvíró: Gyöngyössy Bence
zeneszerző: Kiss Ferenc
operatőr: Sas Tamás
vágó: Nagy Mária

szereplő(k): 
Djoko Rosić (Lovér)
Szabados Mihály (Tamáska)
Derzsi János (János)
Diliana Dimitrova (Kukunda)
Violetta Koleva (Sarolta)
Silvia Pincu (Ilka)




Lovér - Lear király népi hasonmása - büszke apja három gyönyörű lánynak és kiváló mesemondó. A cigány település elköltöztetése miatt azonban élete tragikus fordulatot vesz. Tehetetlen dühében leszúrja a tisztviselőt, aki rá akarja venni az embereket a költözlésre. Lovér erre nem hajlandó, inkább kimeszeli a házát, mielőtt a buldózer lerombolja, és elosztja a lányai közt az államtól kapott pénzt. Ennek azonban az a feltétele, hogy a lányok a falu előtt tegyenek tanúságot apjuk iránt érzett szeretetükről, odaadásukról és hálájukról. De Sarolta, a kedvenc, nem engedelmeskedik ennek az elvárásnak.

Koportos - magyar cigány film


Koportos

rendező: Gyarmathy Lívia
forgatókönyvíró: Balázs JózsefGyarmathy Lívia
operatőr: Pap Ferenc

szereplő(k): 
Rostás Mihály (Balog Mihály)
Bogdán Ferenc (Bogdán)
Bencze Ferenc (Bakter)
Bán János
Jirí Menzel
Kovács János
Demeter Lászlóné
Koltai Róbert





Balog Mihály szabolcsi cigányember Budapesten dolgozik. Itt éri a hír: fiatal felesége meghalt. Mihály most is másként viselkedik, mint a koportosi cigánytelepiek: szép, gazdag temetést akar az asszonynak. Három napos keserves küszködését nem koronázza siker: a temetés szegényes lesz, a cigányok is, a magyarok is távol maradnak, csak felesége szeretői figyelik messziről a végbúcsút. A fuvaros kifosztja Mihályt, ezért a papnak csak kosárfonással tud fizetni. Az élete kockáztatásával gyűjtött késő őszi vesszőt a telepi cigányok elszedik, miközben Ficsur, vetélytársa majdnem agyonveri...




Dallas Pashamende - film

Dallas Pashamende - cigányokról film

rendező: Pejó Róbert
forgatókönyvíró: Csemer GézaPejó Róbert
operatőr: Vivi Drăgan Vasile
zene: Kathy Horváth LajosSelmeczi György
rendezőasszisztens: Bordos Anikó
producer: Kántor László
hangmérnök: Balázs Gábor
vágó: Lemhényi Réka
szereplő(k): 
Bogdán Zsolt (Radu)
Gryllus Dorka (Oana)
Nyári Oszkár (Janku)
Székely B. Miklós (Dragomir)
Radu Amzulescu (JR)
Mányoki Bence (Petru)
Hollai Kálmán (Tiberiu)
Kovács Júlia (Florika)


Radu Dima, a tanítóvá lett cigány tizenkét év után visszatér szülőfalujába, Dallasba. A barakkokból álló település egy apokaliptikus állapotokat tükröző szeméttelep mellett fekvő völgyben terül el. Nincs víz, villany, csatorna. Mindenütt sistergés, gomolygó füst. Az emberek szürke, arctalan alakokként mozognak a szinte lihegő, gigászi szeméthalmon. Papírt, fémet, üveget gyűjtenek. Ismeretlen fogalom itt a tulajdon, senkinek sincs magánélete. Mindenki mindenkiről mindent tud, mindenki beleüti az orrát a másik dolgába. Apja temetése után Radu, amilyen gyorsan csak lehet, szeretne eltűnni innen. Elkerülhetetlen azonban a találkozás a régi, erőszakkal elfelejtett időkben elmerült arcokkal, ismerősökkel. Amikor Radu belekeveredik egy "autólopási" ügybe, be kell látnia, hogy tervezett elutazása eltolódik. Minden erejével megpróbál ragaszkodni ideáihoz, ezek azonban fokról-fokra szertefoszlanak. Szembesülnie kell saját elfojtott személyiségével, valamint a falu lakóinak sorsával.

Radu, son of gypsies is the only one that has left the gypsy village. The village, named Dallas, consists of shacks and is built near a garbage dump, the source of income for the completely wretched and illiterate inhabitants. A teacher now, he returns after many years to attend the funeral of his father. Gradually he gets assimilated again and gets involved with his former love and neighbor Oana. However, Oanas husband, a despicable character, who has been chased out of the village due to the way he treated his wife, comes to take revenge. During the brawl, Oanda gets killed and thus Radu finally leaves the village to return to his former life.



2013. január 4., péntek

Education of Roma/Gypsy children in Europe The training of Roma school mediators and assistants



Education of Roma/Gypsy children in Europe
The training of Roma school mediators 
and assistants
CONSEIL
DE L'EUROPE
COUNCIL
OF EUROPEDGIV/EDU/ROM(2004)11
The training of Roma/Gypsy school mediators and assistants
Timisoara/Romania Seminar, 1-4 April 2004
Organised in cooperation with
Report prepared by Calin Rus23

Table of contents
1. Introduction........................................................................................ 5
2. The role of Roma school mediators/assistants ............................... 6
2.1. Two amorphous concepts: Roma school mediators and
assistants............................................................................................. 6
2.2. The role of Roma school mediators/assistants in various
European countries.............................................................................. 8
2.3. Comparative analysis and implications for practice................. 12
3. Institutional and professional status of Roma school
mediators/assistants ........................................................................... 15
3.1. Types of institutional status of Roma school mediators/assistants15
3.2. Example: the place of school mediators in education policies for
Roma in Romania .............................................................................. 16
3.3. Professional recognition of Roma school mediators/assistants –
problems and solutions ...................................................................... 18
4. The training of Roma school mediators/assistants....................... 21
4.1. Two examples of training programmes: Roma teaching assistants
in Slovakia and Roma school mediators in Romania.......................... 21
4.2. Analysis: training needs and provision – comparison with real
situation ............................................................................................. 24
5. Conclusions and recommendations............................................... 24
The training of Roma school mediators and assistants in Europe.........26
1. Introduction
Although cultural and socio-economic contexts vary widely, the schooling  of Roma/Gypsy children raises a whole series of problems in all the countries of Europe: limited access to schooling, patchy attendance,
dropping-out, marginalisation and discrimination in schools, poor marks or failure - these are only some of the commonest.
For many years already, the various European countries have been devising measures, and indeed strategies and action plans, to improve the situation of Roma/Gypsies, and schooling has always been one of the chief items in this context. Several international organisations, with the Council of Europe one of the most active, have also produced documents on this question. In Recommendation No. R(2000)4 on the education of Roma/Gypsy children in Europe, for example, the Committee of Ministers notes that “the problems faced by Roma/Gypsies in the field of schooling are largely the result of longstanding educational policies of the past, which led either to assimilation or to segregation of all Roma/Gypsy children at school on the grounds that they were ‘socially and culturally handicapped’”, and that there was an urgent need to define and implement active measures to ensure genuinely equal schooling opportunities, within the broader context of local support policies for Roma/Gypsy communities.
The fact that the Council of Europe’s Directorate of Education is currently running a project on the schooling of Roma/Gypsy children is certainly an acknowledgment and a confirmation of the question’s importance and
topicality.
Teacher training is a key element in any action taken to improve the school system and increase its capacity to meet the needs of children and communities. There are also, however - particularly in the case of groups with special educational requirements - other staff who play a crucial role, but whose training does not get the attention it merits. In the context of schooling for Roma/Gypsy children, this applies to Roma6 school mediators/assistants, who have (particularly since the 1990s) emerged as a distinct professional group in several countries .
This report looks at the current position of Roma school mediators/assistants in a number of European countries, and makes various points concerning their role, professional status and training - points which emerged from an international seminar organised in Timisoara (Romania) from 1 to 4 April 2004 by the Council of Europe and the Timisoara Intercultural Institute
.....