2022. március 20., vasárnap

Az iskolai szegregációtól a különbségvak és/vagy a különbségtudatos politikáig / Vidra Zsuzsanna – Feischmidt Margit

 Az iskolai szegregációtól a különbségvak és/vagy a különbségtudatos  politikáig

Vidra Zsuzsanna – Feischmidt Margit


Elmélet és gyakorlat az USA-ban

"Tanulmányunkban arra teszünk kísérletet, hogy megvizsgáljuk milyen fő elméleti felvetések
mentén alakultak a deszegregációról folyó viták elsősorban az Amerikai Egyesült Államokban,
és ahhoz milyen, az évtizedes tapasztalatokra alapuló empirikus megfigyelések és
következtetések kapcsolódtak. Elsősorban a „színtudatos” és a „színvak” koncepciókat és a
körülöttük kialakult vitákat érintjük. Ezután, a magyarországi iskolai szegregációról és
integrációs politikákról szólunk, majd egy nemzetközi kutatás keretében végzett kvalitatív
módszerekre alapuló vizsgálat eredményei közül mutatunk be néhányat, melyek reményeink
szerint részben megvilágítják, részben pedig kontextualizálják a „színtudatos” és a „színvak”
politikáról szóló elméleti és gyakorlati kérdéseket. Írásunkban a „színtudatos” és „színvak”
helyett a „különbségtudatos” és „különbségvak” kifejezéseket használjuk, legalábbis a magyar
tapasztalatok és példák esetében, érzékeltetve a problematika észak-amerikai és hazai
közegében fennálló különbséget."

........... 
http://ap.elte.hu/wp-content/uploads/2015/07/APA_2010_1_2_VIDRA_FEISCHMIDT.pdf


Public School Desegregation in United States 1968-1980 / Gary Orfield

 Public School Desegregation in United States 1968-1980 / Gary Orfield