NAGY PÁL
"Kicsinségemben
elszakattam"
Cigány közösség,
szocializáció és gyermeksors Magyarországon
A
cigány történelem különös ritmusa
Valamennyi cigányokkal foglalkozó társadalomtudomány
igyekszik megmagyarázni, hogy a cigány emberek élete miért és miben mondható
különösnek a nem-cigányokéhoz képest. A kulturális antropológiában kidolgozott
módszerek alkalmazásával leginkább az identitás kritériumainak
összehasonlításával próbálják megtalálni a másság magyarázatát.
Történeti aspektusból a közösségi elvárásokon,
a nyelvismereten, a rituális szabályokon, a független munkán, a fizikai
megjelenésen és a vizuális jelek komplex rendszerén kívül fontosnak tűnik az a
lehetőség, amit az idő problematikájának vizsgálata kínál. Bár meglehetősen
nehéz a cigányságról, mint egészről írni, az idő vonatkozásában érdemes
megkísérelni. A cigány csoportok történelmét a gázsók társadalmához viszonyítva
egyaránt jellemzi a változások egyedi ritmusa és a speciális időbeosztás. Az
egyes cigány csoportokban külön-külön is a változás csak rájuk jellemző ritmusa
mutatható ki, mindegyiknek megvan a maga sajátos belső ideje.
A térbeli mozgás, a
csoportszerveződés és a rokonsági rendszer mellett a közösség életének különös
ritmusú változása, a cigány történelem öntörvényű ciklikussága lehet az egyik
támpont, amely segíthet meghatározni, hogy mit tekintsünk a cigány társadalom
alapvető egységének, milyen szerveződés írható le egységes entitásként.
A gazdasági és politikai
tendenciákban integráció, a kulturális mozgásokban pedig dezintegráció
érvényesül, s ez a ciklusidőkben is kifejeződik. A fizikai tényezők alapján
számított gazdasági ciklusok rövidebbek a kultúr- és eszmeáramlatok
ciklusidejénél. A hosszútávú gazdasági ciklusok ideje általában 50-60 esztendő,
míg a kulturális ciklusok ideje átlagosan 200 év. A különbség abból adódik,
hogy fizikailag az ember újratermeléséhez szükséges idő 9 hónap, az emberi
szellem és magatartás kialakulásának időtartama viszont 20-25 év. Attól
függően, hogy a gazdasági ciklusok képleteiben a 9 hónapos gesztációs periódust
az ember szellemi kifejlődésének mekkora időtartamával helyettesítjük és mennyi
időt számítunk az érett elmével eltölthető életidőre, a kulturális
hullámozgások ideje 208-210 év.
Civilizáció és kultúra nem tart
lépést egymással, az emberi tudat megváltozása jóval lassúbb, mint a gazdaság
változása. Ezen az általános, minden embercsoportra vonatkozó megállapításon
túl a gázsók és cigányok között specifikus különbségek vannak. A cigány
társadalomban az élet anyagi feltételeinek és az emberi gondolkodásnak a
megváltozása is időigényesebb folyamat, mint a nem-cigány társadalomban. A
fáziseltolódást a cigány történelem két, több évszázados hosszú időtartamú
jelensége magyarázza: a munkaszervezetben elfoglalt periférikus helyzet,
valamint a saját írásbeliség és értelmiség hiánya. A cigány történelem
gazdasági ciklusainak határait a foglalkozásváltási periódusok jelölik ki,
amelyek nem egyszerre következnek be az egyes csoportoknál, s csak
évszázadosnál hosszabb időszakok után járnak együtt a munkaszervezet
hierarchiájában elfoglalt hely és a megélhetési technikák tényleges
megváltozásával.
A cigányok történelmének gazdasági
ciklusait nem lehet mérni, mert nem állnak rendelkezésre megfelelő gazdasági
paraméterek alapján képzett, legalább 100-150 éves idősorok, s nincs lehetőség
az ökológiai, demográfiai fluktuáció elemzésére sem. Lehetetlen pl.
meghatározni, hogy a 16-18. században mennyi volt a cigány emberek várható
élettartama, vagy hogyan alakultak a születési arányszámok, azaz az Easterlin-ciklusok.
Még nehezebb kifejezni a kulturális ciklusok pontos időtartamát, amelyekről
csupán hipotetikusan mondjuk, hogy a 200 éves időtartam sokszorosát is
elérhetik a periférikus helyzet fokának és a lokális adottságoknak a
függvényében. Az öntörvényű kultúráknak tekintendő cigány csoportok életében
olyan lassú a viselkedési normák és a szokások belső változása, hogy már-már a
ciklusok hiányáról beszélhetünk, ebben az értelemben talán nem elhibázott a
cigányságot stacionárius társadalomnak tekinteni. A cigány közösség
kulturálisan sem felhalmozó, hanem átörökítő és közvetítő. Az 500-600 éves,
vagy még ennél is hosszabb stacionárius időszakok ciklikus komponensei nem
állapíthatók meg. Másképpen fogalmazva, a cigány és gázsó közösségek közötti
szembetűnő kulturális különbségek mellett szinte semmit sem tudunk a cigány
közösségek önmagukhoz mért, belső változásairól.
A cigány és a gázsó történelem
időmércéjének másságából ered az a felemás helyzet, hogy napjainkban olyan
etnográfiai sajátosságok interpretálódnak autochton "roma" értékként,
amelyek korábban a nem-cigány társadalomban is megvoltak, s onnan kerültek a
cigány közösségek szokásrendszerébe. Karakterisztikusan megmutatkozott ez
például a Cigány Hagyományokat Kutató Egyesület által 1998 őszén szervezett
konferencián, ahol amatőr kutatók olyan szüléssel és gyermekággyal kapcsolatos
szokásokat tartottak "cigánynak", amelyek a nem-cigány társadalomban
ma már nem élnek. Hasonlóan téves elképzelés, hogy a kukoricalisztből készült
ételek a "tipikusan cigány" táplálkozásra jellemzőek.
A gazdasági és a kulturális
ciklusok közötti ritmikus diszharmónia a cigányok történelmére is jellemző. A
cigányok életében a gázsókkal való gazdasági kapcsolatok változási üteme
gyorsabb, mint a közösség belső szervezetének, szokásainak és értékrendjének
megváltozása. E két tényező együttesen, de nem egyformán befolyásolja a cigány
emberek szocializációját. A periférikus gazdasági lét megmerevedése
felhatványozza az értékrend mozgásának lassúságát, s hozzájárul a kulturális
ciklusok meghosszabbodásához, ami visszahat a munkaszervezetben elfoglalt
helyre. A periférikus beágyazottságból való elmozdulás egyik legfőbb akadálya
–egyszersmind az identitás megőrzésének eszköze is –, hogy a mentalitás nem,
vagy csupán nagyon lassan és felületesen hasonul a gázsókéhoz. Ez még a
romungrók őseire is igaz, akik közül sokan már a 18. század második felében
elvesztették cigány-voltuk több specifikumát: nem beszélték a cigány nyelvet,
csak részlegesen tudták megtartani a független munka lehetőségét,
öltözködésükben és némely szokásaikban is a lokális paraszti társadalmakhoz
adaptálódtak. Ugyanakkor a gázsók számára fontos értékek elsajátítása és
felhalmozása az egyes cigány csoportok körében eltérő ütemben és eltérő módon
történt.
Cigányok és nem cigányok
szociológiai sajátosságainak egyik legfeltűnőbb különbsége napjainkban a
szocializációs ütem eltérése. A cigány emberek gázsókhoz viszonyított
szocializációjának lassúsága a cigányok kulturális ciklusainak
meghosszabbodásából vezethető le, s ebben kereshetjük az identifikációs és
beilleszkedési zavarok gyökereit is.
A rendi társadalom korában is
létezett gázsók és cigányok kulturális ciklusának különbsége és a
szocializációs ütemeltolódás is, de nem volt olyan éles és feltűnő, mint a
modern társadalomban. A nem-cigányok számára sem volt olyan idegesítő, még
akkor sem, amikor a 18. század közepétől az államhatalom –nem egyedülállóan és
nem etnospecifikusan – megpróbálta áttörni a helyváltoztató csoportok rokonsági
szervezetének kereteit, hogy ellenőrizhető adózókká tegye őket.
Az iskolázatlanság és a gázsók
értékrendje szerinti tanulatlanság a feudális társadalom hétköznapjaiban
cigányok és parasztok közé nem húzott meredek válaszfalat. A műveltségi olló a
19. század második felében nyílt ki és két ágának távolodása a 20. században
vált kritikussá. A 18. században a cigányság ugyan nagyrészt kívül esett a
társadalomnak azon a 80-90 %-án, amely letelepült élelemtermeléssel tartotta el
magát, de két alapvető tényezőben is hasonlított hozzá. A lokális paraszti
társadalmak és a cigány közösségek is szóbeliségben éltek, s mindkettő számára
másodlagos volt a gyermekek iskoláztatása. A gyermekek nevelésének fő
szempontja mindkét oldalon az volt, hogy minél előbb foglalják el nemüknek és
életkoruknak megfelelő helyüket a megélhetés biztosítására szerveződő
társadalmi alapegységben, a családban. A különbségek ezen túl kereshetők, a
közösségszerveződés eltérő formáiban, a megélhetési stratégiák eltéréseiben és
a gyermekeknek az ebből adódó más-más szocializációs közegében.
Az
akkulturáció folyamata
A magyarországi cigányok története egy olyan hosszú
akkulturációs folyamatként értelmezhető, amely a 15. század végén kezdődött és
máig sem zárult le. A kultúrák érintkezésének intenzív szakaszát M. J.
Herskovits eképpen definiálta 1967-ben megjelent Man and his Works c.
munkájában: "Az akkulturáció olyan jelenségeket foglal magában, amelyek
különböző kultúrájú csoportok és egyének közvetlen és tartós kapcsolatából
következnek, s hozzátartoznak még az érintett kultúra jellegzetes magatartás-és
gondolkodásmintáinak ebből következő változásai."
Az akkulturáció ma már
visszafordíthatatlan, de végleges keverékkultúra nem alakult ki, mert a cigány
elitnek a többségi társadalom elitjébe való integrálódása éppencsak elkezdődött.
Az élet fenntarthatóságát szolgáló együttműködés első formái már a 16.
században létrejöttek, de az egymásrautaltság kötelességének tudata nem társul
hozzá, sőt azt mondhatjuk, hogy ez még a cigány csoportok egymáshoz való
viszonyából is hiányzik.
Gázsók és cigányok egy részének
kapcsolata már a 16-17. században is több volt egyszerű kulturális
érintkezésnél, nem korlátozódott kereskedelemre és vallási alkalmazkodásra. Az
érintkezés különösen a városokban volt erős. Az a kölcsönös egyensúly azonban,
ami uralkodói közreműködéssel létrejött, kezdettől fogva sérülékeny volt, a
találkozásban az érintkező felek alkalmazkodóképessége, mentalitása és
demográfiai adottságai nem egyformán estek latba. A gazdasági kapcsolatokban a
gázsók érdekei voltak dominánsak, az elképzelések és magatartásformák
cserélődésében pedig nem csak áteresztő csatornák, hanem gátak is működtek.
A kulturális érintkezés
intenzívebbé válása a tartósan érintkező csoportok között két évszázadon át
spontán módon zajlott, s magyarországi specifikuma az volt, hogy itt a cigány
közösségek "láthatatlansági stratégiája" hamar feloldódott. Az
akkulturációnak azonban nem volt részese egyidejűleg a Magyarországon élt
valamennyi cigány csoport. A független vándorló csoportok elsősorban gazdasági
kapcsolatokat ápoltak a gázsókkal, másrészt a lassú, elnyújtott beköltözés
következtében az újabb és újabb cigány csoportoknál az akkulturáció más-más
időben és más-más történeti szituációban kezdődött.
A 16-17. században az egyensúly
fenntartásának technikái sokáig jól működtek, s a befogadókat nem zavarta az
akkulturáció dezintegráltsága. Egy jelenleg pontosan még meg nem rajzolható
határon túl nem avatkoztak a cigány csoportok belső életébe, nem befolyásolták
annak intim szféráit. A mérleg azonban a 17. század második felében
félrebillent, s néhány évtizedes átmenet után a 18. század közepétől az akkor
már létező "cigánykérdés" megoldásának olyan új alternatívája került
előtérbe, amely ellenkezett a korábbi spontán metódusokkal. Az abszolutista állam
hatalmi körének kiterjesztése és új intézményeinek megszervezése után
elérkezettnek látta az időt a periférikus társadalmi csoportok helyzetének
általános rendezésére.
A társadalom intellektualizálásának
szélesebb programján belül a cigányok társadalmi integrálását a felvilágosult
uralkodók az akkulturáció felgyorsításával remélték elérni. Adminisztratív
eszközökkel kísérelték meg a cigány társadalom történelmi óráját a többségi
társadalom órájához igazítani. A cigány társadalom dezintegráltságára azonban
nem voltak kellő tekintettel és nem mérték fel annak hátrányait sem, amit a
cigányok érzelmi életébe való beavatkozás jelentett. A 18. században a
"cigányügy" nem volt sem faji, sem nemzetiségi probléma. A kívülálló
és periférikus csoportok szocializálása volt a lényegi kérdés, az identitás
sérülése vagy elvesztése nem számított negatív értéknek. Szentül hittek a
pozitív minták hatásában, ezért a cigánypolitika kulcsa a nevelés lett. A
felvilágosodás eszméit gyakorlatba átültetni kívánó abszolutista uralkodók
ebben látták a cigányok "civilizálásának" elsődleges eszközét.
Célkitűzéseik arra alapozódtak, hogy a cigány gyermekek nem-cigány módon való
neveltetéssel nem-cigány módon élő adózó alattvalókká váljanak. Ennek érdekében
központi rendeletek útján megváltoztatták a gyermekek szocializációjának
színterét.
A
szocializáció színterei
A
mendikációs közösség
A magyarországi cigányok történetéről szóló
irodalomban a cigány csoportok leírásának két olyan, látszólag kidolgozott,
valójában azonban megtévesztő megközelítése is elterjedt, amelyek eltakarják a
cigányok hétköznapi életének lényegi vonásait. Az egyik az egyforrású
módszerből származó, homogén megélhetési módokat feltételező irány. A másik az
a kényszeredett törekvés, hogy a cigány csoportokat beleszorítsák a vándorló-letelepedett
dichotómia valamelyik kategóriájába.
Ennek a két problémának a
tisztázása nélkül nem lehet világosan látni azt a társadalmi szerveződési
formát, amelybe a cigány gyermekek beleszülettek, s normális körülmények esetén
felnőtté váltak. A "normális körülményeken" azt a szituációt értjük,
amikor a cigány gyermeket nem szakítják ki családjából.
A cigány családok megélhetése több
tevékenységi kör összetett rendszerére épült, amelyben a család tagjai
meghatározott szerepet foglaltak el nemük és életkoruk szerint. A megélhetési
stratégiában a felnőtt férfiak által végzett tevékenységek voltak dominánsak, a
kiegészítő tevékenységek pedig az asszonyokra és a gyermekekre hárultak. A
családfő domináns tevékenységi köre sohasem homogén, a lokális kereslettől
függően az évszakok váltakozásához alkalmazkodva legalább kétféle. A 16-17.
században főként valamilyen fémműves munka és zenélés, amelyek a 18. századtól
újabb és újabb tevékenységekkel egészültek ki, a pásztorkodástól a
napszámosságig.
Az 1770-es évektől rendszeressé
vált cigányösszeírásokban a családfők domináns tevékenységét tüntették fel,
arra azonban csak ritkán voltak tekintettel, hogy a tevékenységek váltakoztak.
Az összeírás megfelelő rovatába kerülő foglalkozásnév attól függött, hogy az összeírás
melyik évszakban készült. Ennek figyelmen kívül hagyásával több szerző is
statisztikai táblázatokban próbálta kimutatni a cigány "keresők"
számát és az általuk űzött tipikus "foglalkozásokat". Olyan
társadalomban, amelyben a megélhetés alapja nem a rendszeres bér, s a
munkavégzést nem egységes munkaidőhöz igazítják, anakronizmus
"keresők"-ről beszélni. A cigány férfi nem kereső, hanem elsődleges
szerző, aki napi tevékenysége során valamilyen – többnyire produktív –
szolgáltatást kínál a gázsóknak élelemért vagy pénzért, mellette pedig
megpróbál ellenszolgáltatás nélkül is hasznot húzni a gázsókból, pl. lólopás,
lócserélés, pénzhamisítás, orgazdaság révén.
A nők és gyermekek kiegészítő
tevékenysége vagy a családfő domináns tevékenységének biztosítására szolgál,
vagy attól különválva a napi élelemmennyiség megszerzésének furmányos
technikáiból tevődik össze. A családfő munkáját segítő tevékenység pl. amikor a
nő kezeli a fújtatót, vagy amikor 1582-ben a kolozsvári cigány gyerekek a
szétbontott épületeknél a zsindelyekből szegeket húzgálnak ki, amelyekből a
felnőtt cigány kovácsok újakat csinálnak. A nők által kínált jellegzetes
szolgáltatás a varázslás és jövendőmondás. Az e körbe tartozó tevékenységek
révén a cigány nők többnyire úgy szereznek élelmet vagy pénzt a gázsóktól, hogy
semmiféle tényleges értéket nem nyújtanak cserébe, s nagyon gyakran a lopás
fedezésére szolgálnak. A gázsók kihasználásának ez a módszere többféleképpen
működik: bizonyos esetekben a cigányasszonyok – ritkábban férfiak is – valamilyen
valóságos gyógyító tevékenységet végeznek, vagy a gázsók pszichológiai igényét
elégítik ki, butaságukat, tudatlanságukat, hiszékenységüket használják ki;
máskor viszont a gázsók egyáltalán nem igénylik a "varázslást", a
cigányasszonyok erőszakos praktikákkal csapatostul szinte lerohanják a
parasztok házát, s az otthonlevők figyelmét elterelve eltulajdonítják az
értékeket.
A tevékenységi körök hierearchiája
a társadalomban elfoglalt helyben is kifejeződik. A domináns tevékenységet
folytató apa korlátlan úr a családban, minden fontos ügyben az ő szava az
elsődleges, mindenki neki tartozik engedelmességgel, s ő a szerzett javak
kitüntetett élvezője is. A család azonban, mint szerző közösség egységes,
minden tagja arra törekszik, hogy kihasználja a gázsó környezetben rejlő
lehetőségeket. Mindannyiuk napi tevékenységében különleges, szimbolikus szerepe
van a szerencsének. Bármily tudatosan választják is ki a helyet, ahol a javakat
megpróbálják megszerezni, mindig számítani kell előre nem látható tényezőkre. A
szerencsétől befolyásolva ebben a közösségben adott esetben a nők és a
gyermekek ugyanúgy "keresők" lehetnek, mint a felnőtt férfiak. Ebből
adódóan a családon belüli szigorú nemi és életkori hierarchizáltság mellett a
nomádokhoz hasonlóan a cigány társadalomban is megvan a szerzeményekre
vonatkozó elvi egyenlő kisajátítási lehetőség, sajátos virtuális demokratizmust
biztosítva, ám egyszersmind a mélyebb tagozódás létrejöttét akadályozva.
A cigány család tagjait
összekapcsoló másik fontos kötelék, hogy mindannyiuk tevékenységéhez különleges
észjárás, különleges habitus társul. Az a furfangos, okos, ravasz és csalárd
gondolkodás, amit a magyarországi nem-cigányok a 16. század óta a
"cigánykodás" fogalmával fejeznek ki, s amit egyszerre csodálnak és
megvetnek. Cigány módjára cselekedni és gondolkodni elsősorban azon praktikák
ismeretét és ügyes alkalmazását jelenti, ami lehetővé teszi a gázsók
kihasználását. Gázsók és cigányok saját közösségük értékrendjének megfelelően
merőben ellentétesen értelmezik ezt az attitűdöt. Mindkét oldalon a cigány
identitás attributumának tartják, ám a nem-cigányok számára közönséges lopás, a
cigányok számára pedig a javak megszerzésének természetadta módja. 1762-ben egy
Kalári Kata nevű baranyai, több rendbeli betöréses lopással vádolt 26 év körüli
cigány nő eképpen fogalmazta ezt meg a siklósi uradalom úriszéke előtt:[1]
Ezeken kévöl mit loptál más helyeken s
hogyon mond ell.
|
A Czigány Ugyon tsák azért Czigany
hógy lóp és vele hordoza a nevét de én ezen kivöl soha sem loptom nem is
lopok most is csak a bolond eszem hajtott rea
|
Tarsaid szemedb(e) mondgyak hogy
Gyermekségedb(en) is mit kaphattal el loptál.
|
Ha loptom volna job ruham volna.
|
Tyukat ludát nem loptál ?
|
Nem volnik Czigany ha nem loptam volna
ludot vagy tyukat de ez nem lopás hanem meg fogás, és ell vévés.
|
A szerzés sikerességének
elengedhetetlen feltétele a mozgás valamilyen formája. A 16-17. században a
befogadók még nem várták el a cigányoktól az állandó helyben maradást, az
együttélés alapkérdése nem az volt, hogy a cigány közösségek identitásváltással
letelepült élelemtermelő közösséggé alakuljanak át. A központi hatalom
kezdeményezésére a 18. században lett a magyarországi cigányokkal szembeni
legfontosabb elvárás, hogy rendelkezzenek állandó lakóhellyel, a korabeli
források latin szóhasználata szerint fixa domicilia-val, s
helyváltoztatás nélkül éljenek meg.
A cigány csoportok
közösségszerveződésének hosszú időtartamban jellegzetes, magyarországi
történeti változatát nevezzük mendikációs közösségnek. A szakirodalomban
elterjedt életmód-modellek („több lábon álló nomadizmus”, „szolgáltató nomád”,
„szimbiotikus nomád”, stb.) valamelyikének kizárólagos, önkényes alkalmazását
nem tartjuk követendőnek, mert mindegyik tartalmaz olyan elemeket, amelyek
jellemzőek a mendikációs közösségre, s olyanokat is, amelyek nem, vagy csak
bizonyos helyen és időben fedezhetők fel.
A mendikáció kifejezés
a 18. századi forrásokban jelenik meg, a megélhetési stratégiák, a
csoportszerveződési formák és a mozgásvariációk speciális kombinációját
jelenti, mint ilyen már a 17. században is kimutatható, s napjainkban is
létezik. A mendikáció koldulást is jelent, de a szó cigányokkal kapcsolatos
értelme más. Pontosabb a mendikációt olyan kéregetésnek értelmezni, amelyhez
nem társul az egészségi állapot miatti elesettség vagy megnyomorodottság. Még
kifejezőbb a cigányok által is használt korabeli magyar terminus: faluzás.
A faluzás fogalmán két dolgot értettek:
a faluról falura való csoportos
vándorlást, melynek során produktív vagy improduktív szolgáltatásokat kínálnak
a gázsóknak
azt, amikor egy cigány csoport
lakóhelyéről egy másik településre megy és ott a rokonok támogatásával
csoportos vásári lopásokat, s egyéb "szerzéseket" követ el
A "klasszikus"
mendikációs közösség rokoni szeveződésű, leggyakoribb rendezési elve a három
generációs együttélés, alapmintája a kibővített család valamilyen formája.
Tisztán nukleáris családra épülő mendikációs közösségek a 18. században
jelennek meg a rokonsági rendszerek felbomlása következtében, főként a magyar
cigányoknál. Analóg példa a házaló zsidó, a drótos és gyolcsos tót
szolgáltató-kereskedő funkciója. A 20. század előtt nem találtuk nyomát, hogy
cigány férfi vagy nő egyedül faluzott volna.
A mendikációs közösség akkor is
megőrzi a másik emberi populáció kihasználására épülő szerzés speciális
módszereit, hogyha lakóhelyét nem változtatja folyamatosan. A 18. század végén
a zsellérekhez hasonlóan a hazai cigányság többsége valóban rendelkezett fixa
domiciliával, de életvitelében és mentalitásában nem lett ténylegesen
letelepült. Nem vált élelemtermelővé, s megélhetési stratégiájából nem
iktatódott ki a mozgás. A cigányok nem tudtak megélni még a gázsók által
elfogadott mesterségeikből sem, hogyha csupán az állandó lakóhelyük keresletére
építették tevékenységüket. 1757-ben Burka Miska és Horvát Miska cigányok, akik
a korabeli normák szerint jogilag letelepedettek voltak, azt kérték Zala
vármegyétől, "hogy az környül lévő falukon járnánk böcsületessen, és
kovácsolni szabad légyen". Máskülönben nem tudják biztosítani
családjuk élelmezését és a vármegyei adót sem képesek megfizetni.[2]
Azok a cigányok, akik a 18. század
végén teljesen letelepedettek, telki állománnyal rendelkeznek, rendszeresen
jobbágyi szolgáltatásokat teljesítenek és megélhetésük érdekében nem hagyják el
lakóhelyüket, a kivételt jelentették. A törvényhatósági statutumok még róluk is
gyakran azt mondják, hogy nem akarnak két kezük munkájából megélni. Bereg
vármegyében a korabeli értelmezés szerint letelepedettnek számító cigányok úgy
használták ki környezetüket, hogy begyakorlott szavakkal és csalárd kérésekkel
rávették a gázsókat állatok és pénz kölcsönzésére. A cigányok az állatokat
eladták, a pénzt pedig sohasem adták vissza. Ha a póruljárt gázsó a pénzét
követelte, a cigányok mindent letagadhattak, mivel a kölcsönügyeleteket nem
foglalták írásba.
A fixa domicilia megléte vagy
hiánya önmagában nem jelentette feltétlenül a gazdasági funkciók és a
mentalitás cigány csoportok közötti éles különbségét. A 18. századi
rendeletekben és összeírásokban azonban ez volt a megkülönböztetés szempontja,
eszerint beszéltek kóborlókról és letelepültekről. Ez a dichotóm beállítás csak
a gázsók számára fontos, az ő gondolkodásuk jellegzetes momentuma. Az
államhatalmi szempont öröklődött át az 1893-as összeírás közvetítésével a 20.
századi szakirodalomba is.
A falujárásnak két alapvető típusa
van. Az egyikben a család minden tagja mozog és időről időre változtatja a
helyét. Ez egyaránt jellemző az állandó lakóhellyel rendelkező ún.
letelepedettekre és az azzal nem bíró "igazi" vándorcigányokra is. A
másik változatnál csak a felnőtt férfiak mozognak, tavasszal elhagyják állandó
lakhelyüket és ősszel térnek vissza feleségükhöz és gyermekeikhez. E standard
típusok mellett speciális, többnyire szintén rokonsági alapú képződmények is
létrejöttek, pl. búcsújárásra, vásározásra. A mendikációs közösség 18. század
végétől egyre gyakrabban felbukkanó szélsőséges, kényszerpályás formája a
pinceverő, kamraverő, templomverő csoportok létrejötte.
1779-ben egy Erdélyből
Magyarországra jött cigány csoportnak a 68 éves Jován Novák alias Haud volt a
vezetője. Feleségével és négy fiával vándoroltak négy szekérrel és négy lóval.
Fiai közül kettőnek felesége és gyermekei is voltak. A férfiak domináns
tevékenysége ötvösség, gyűrűket öntenek és pénzt hamisítanak. A család létszáma
15-16 főre tehető.[3]
1800. júliusában nyolc családból
álló, morvaországi vándorkekeskedő cigány csoport ellen adott ki körözést a
helytartótanács. Az iratból nem állapítható meg, hogy a családok között volt-e
valamilyen rokoni kapcsolat, a családfők vezetéknevei eltérőek. Ez a közösség
közel 40 emberből állt, vezetőjük a 66 esztendős Carolus Lamberger. A férfiak
üvegeket, képeket, porcelánokat árultak, a nők seprűt kötöttek.[4]
1837-ből Vaszile Banus, másként
Bálmós családjáról maradtak fenn személyleírások, ők Temes és Krassó megyében
járták a falvakat. A családfő 60 év körüli volt, feleségén kívül vele volt még
három fia, valamint legidősebb fiának felesége és csecsemőkorú gyermeke,
összesen 7 személy. A körözőlevél szerint "lózsivány" család.
Hátrahagyott eszközeik alapján valószínű, hogy a férfiak domináns tevékenysége
valamilyen fémművesség volt, s emellett lovakkal is foglalkoztak.[5]
Egy Zala megyei kolompár család
mendikációs útvonala pontosan rekonstruálható 1843-1844. évi peres iratokból.[6]
Kolompár András famíliája az állandó lakóhellyel rendelkező mendikációs
közösségek sorába tartozott. 1843 márciusában hagyták el Eszteregnye falut, s
1844 márciusig több, mint 30 faluban fordultak meg. Egy átlagos faluban
általában 5-6 napra verték fel sátraikat, s erről a bázisról járták be egy
kisebb térség valamennyi települését. Az utakhoz igazodva a Balaton északi
partján vándoroltak, majd ősszel átmentek Somogyba. A nagyobb mezővárosokban
14-16 napot is eltöltöttek, s félév után tértek vissza ugyanarra a helyre. Egy
év leforgása alatt kétszer járták be megközeletílőleg ugyanazt az útvonalat.
A férfiak községek, uradalmak,
parasztok és egyházak számára végeztek fémmunkákat, mellette lovakkal
foglalkoztak. 1844-ben lólopásért kerültek a zalai törvényszék elé. Az asszonyok és a kisebb gyermekek tőlük
külön házról házra jártak és kéregettek. A megszokott szisztéma szerint 4-5,
más esetekben akár 10-12 nő bekéredzkedett egy parasztházba, néhányan a
gyermekek "sikatásával", mások kártyavetéssel elterelték az
otthonlevők figyelmét, s közben a zűrzavart kihasználva a legügyesebbek
álkulcsokkal kinyitották a belső szobákban elhelyezett ládákat és ellopták a
bennük levő pénzt. Ezután gyorsan néhány kilométerrel messzebbre mentek. A
lopott pénzt a gyermekek gallérjába varrták.[7]
1762-ben egy Sándor nevű baranyai
cigány vajda rokonságába tartozó személyek alkottak alkalmi mendikációs
közösséget. Több faluban betörtek olyan parasztházakba, ahol senki sem volt
otthon. A vajda veje, Cecze Jankó, egy fiatal férfi vezette őket, de ő egyetlen
akcióban sem vett részt még őrtállóként sem, s ez minden olyan tevékenységre
jellemző, amely nem férfiak, hanem nők feladata. Amikor lebuktak, ez a férfi
nem került az úriszék elé. Rajta kívül még négy nőről tesznek említést, köztük
a már említett Kalári Katáról (mondják Klárinak is), Sándor vajda menyéről. Ő
volt a betörések kulcsembere, ő értett a tolvajkulcsok használatához. Vele egy
Kata, másképpen Pila nevű 44 éves "öregasszony" ment be a házakba.
Sándor vajda két leánya, a 25 éves Jutka és Marica (kislánynak nevezik,
életkorát nem közlik) nevű húga álltak őrt. Úgy tűnik, hogy a nők a vajdához
kötődő rokonsági fok, életkor és tapasztalat szerint kaptak veszélyes vagy
kevésbé veszélyes feladatot.[8]
A cigányok számára az volt fontos,
hogy gyermekeik elsajátítsák a mendikációs közösség szabályait annak belső
ritmusa és értékrendje szerint. Az elvárások egészen mások voltak, mint a
paraszti közösségekben. A cigány gyermekeknek nem a gazdálkodási
tapasztalatokat, hanem a gázsók kihasználásának furfangjait kellett
elsajátítani, s lehetőleg minél korábban, hogy a közösség eltartásában
hatékonyan vehessenek részt. A szocializációba magától értetődően beletartozott
a lopás (cigány észjárás szerint szerzés) megtanulása, s a gázsók becsapására
szolgáló szavak és teátrális gesztusok begyarkorlása.
A gyermekek 8-10 éves korukig szorosan
anyjukhoz kötődtek, s a kiegészítő tevékenységek praktikáiban használták fel
őket. Közösségük megélhetésének biztosításában felnövekedésükkel egyenes
arányban nőtt a szerepük, s ezzel együtt a családon belüli presztízsük is.
Életük minden szakaszában azt a speciális feladatot kellett teljesíteniük, amit
közösségük elvárt tőlük. 8-10 éves korban a
fiú és leány gyermekek nevelése elvált egymástól. A lányok a nők által
végzett feladatok fogásait sajátították el, a gyermekek gondozásától a
tolvajkulcsok használatán át a jövendőmondásig. A lányoknak 12-13 éves korukra
a felnőtt viselkedés minden normáját el kellett sajátítaniuk, hogy férjhez
mehessenek. A fiúk gyakran egyedül kéregettek, vagy kisebb munkákat végeztek
gázsók számára csekély mennyiségű élelemért vagy pénzért[9],
de legalább ilyen gyakori az is, hogy apjuk munkájának előkészítésében vettek
részt a már említett módon. A fiúk nem házasodtak meg olyan korán, mint a
lányok, de 10. életévük táján képesnek kellett lenniük arra, hogy megszerezzék
saját élelmüket.
A mendikációs közösség gazdasági
organizmusában mindenki fontos volt, mert senkit sem lehetett nélkülözni a
javak megszerzésében. A közösség azonban nem csak a javak megszerzésének
módszereit hagyományozta át a gyermekekre. Szigorúan meg kellett tanulni a
családtagokkal és a gázsókkal való érintkezés szabályait is. Ez az a pont, ahol
a történetkutató megáll és a fejét vakarja, mert ahogy a kortársak, úgy ő sem
lát be a kunyhókba és a sátrakba. A rendelkezésre álló írott források nem
segítenek, mert a forrásokat létrehozó nem-cigányok nem értették vagy fel sem
ismerték a cigány közösségeken belüli rituális szabályokat és erkölcsi
előírásokat, úgy tűnik, hogy nem is érdekelte őket.
Meglehetősen kevés adatunk van
arról, hogy miképpen jelezték a cigány családban az életkori státuszokat, arról
pedig egyáltalán nem szólnak források, hogy ezekhez társultak-e szennyezettségi
állapotok. A helytartótanácsi rendeletek és törvényhatósági statutumok
tilalmazásaiból, valamint összeírások és szolgabírói jelentések véletlenszerű
utalásaiból rakhatunk össze egy apró mozaikképet. A szöveges és képi források
is arról tanúskodnak, hogy a cigány gyermekek és asszonyok alacsonyabb státusza
az öltözködésben is kifejeződött. A gyermekek meztelenül jártak, de nem tudjuk,
hogy pontosan melyik életkori státuszban szűnt ez meg, s milyen különbség volt
a lányok és a fiúk között ezen a téren. A nők a 18. századi források szerint
egy köcölé-nek nevezett lepelruhában jártak, aminek a hordását gyakran
tilalmazták a rendeletekben, s többnyire csak egy szál vászon-ként
említették. A férfiak viselete jobb minőségű és határozottan rangjelölő volt,
az előlekő cigány férfiak pl. magasszárú sarkantyús csizmát viseltek, amit
latinnyelvű forrásaink cothurnus-nak mondanak. Vaszile Banus családjának
tagjai viszont 1837-ben bocskort hordtak, csak a legfiatalabb fiúnak, Jánosnak
volt csizmája, amit személyleírásában, mint kivételes és feltűnő jelenséget
emeltek ki.
A szerepek jól körülhatároltak
voltak, s valamennyinek meg kellett tanulni a rituális szabályát, miként a
feladatok kivitelezésének technikáit is. A szocializáció azonban nem írható le
egyetlen általánosító modellel. A gyermekek felnevelődésének folyamata is
annyiféle változatot jelent, mint ahány öntörvényű kultúrát jelent egy -egy
cigány csoport. Nem lehet például kategorikusan kinyilatkoztatni, hogy az
apáknak nem volt szerepe a gyermekek nevelésében, hiszen a 10 év körüli kort
átlépett fiaiknak ők tanították meg a domináns tevékenységeket, a kovácsolást,
zenélést, a lovakkal való bánásmódot. A mendikációs közösségre hozott néhány
fentebbi példa pedig határozottan cáfolja azt a vélekedést, hogy a fiúk
házasségkötésük után "szakítottak vérrokonaikkal". Differenciáltan
kell kezelnünk azt a kérdést is, hogy a szülők fiú vagy leány gyermeket
akartak-e inkább. A leányoknak tekintélyes hozomány járt, s ez látens
ellentétet váltott ki a házastársak között. Az anyák leány gyermeket kívántak,
mert annak jövendő sorsát biztosabbnak vélték. Az apák ellenben inkább fiút
akartak, hogy ne kelljen fél életüket a hozomány összegürizésével eltölteniük.
Elszakítva
a családtól
A cigány gyermekek szocializációja saját közösségük
elvárásai szerint teljesen normális módon történt. A rajkók elsajátították
saját kultúrájuk értékeit, s nem okozott számukra problémát, hogy önnön
erkölcsi normáik és fogalmaik nem feleltek meg a gázsó értékrendnek. A
felvilágosult abszolutizmus mindezt a visszájára kívánta fordítani, s el akarta
érni, hogy a cigány gyermekek ne saját közösségük spontán mintái, hanem a nem -
cigány kultúra direkt nevelési elvei szerint szocializálódjanak. Az 1750-es
évek derekától kibontakozó rendeleti politika felvetette a később is folyton
felmerülő kérdést: lehetséges-e a cigány gyermekeket szüleiktől gyökeresen
különböző felnőtté nevelni ? A rendeletek alkotói számára a válasz fél
évszázadon át nem volt kétséges.
A Helytartótanács 1767. november
27-én kibocsátott rendeletében szabályozta először a cigány gyermekek
nevelését. Ekkor határozták meg gyakorlatban is a cigány gyermekek keresztény
morál szerint élő alattvalókká történő átgyúrásának eszközrendszerét. Ettől
kezdve csaknem valamennyi rendeletben visszatértek a cigány gyermekekre, néhány
intézkedést többször is módosítottak.
Mária Terézia uralkodása alatt a
2-12, II. József uralkodása alatt pedig a 4-10 év közötti gyermekeket el
kellett venni szüleiktől és parasztokhoz adni. A nevelőszülők az állami, majd a
törvényhatóságok házi pénztárából évi tartásdíjat kaptak. A 12 éven felüli
gyermekeket szolgálatba kellett adni parasztokhoz, ami a fiúknál főleg béres
munkát, a lányoknál házi cselédkedést jelentett. 12 éves kor után annyi évig
kellett a gyermekeknek a parasztoknál szolgálni, ahány évig tartották őket.
Gyakori volt, hogy azután is ott maradtak –többnyire kényszerből – és bérért
szolgáltak. 1773-tól a Helytartótanács szorgalmazta, hogy a 12 évesnél idősebb
fiúk közül minél többet adjanak mesterség tanulására iparosokhoz.
Az 1767. december 10-én kelt
rendeletben arra is utasították a törvényhatóságokat, járjanak közben, hogy a
céhek oktassák mesterségekre az arra alkalmas cigány gyermekeket. Ennek a
rendeletnek nem sok foganatja lehetett, vagy a törvényhatóságok nem vették
komolyan, vagy a céhek zárkóztak el. Mindenesetre 1773. február 22-én a
Helytartótanács kötelezővé tette a céhek számára a cigány gyermekek
befogadását. Talán ennek, vagy a spontán alkalmazkodásnak tudható be, hogy a
debreceni cigányok 1776. évi összeírása szerint az ottani céhes iparosoknál
nevelkedtek cigány gyermekek.[10]
A debreceni példa kivételes lehetett, mert II. József idejében újra
visszatértek a céhes neveltetésre. 1784. március 29-én újabb rendeletben
ismételten kötelezték a céheket a cigány gyermekek felvételére. Azt is
előírták, hogy a mesterek ne követeljék a cigány inasoktól a felszabadítási taxát,
hanem munkájukkal szolgálhassák azt le. A mesteremberek ugyanúgy tartásdíjat
kaptak, mint a parasztok.
Fejér megyében 1774-ben 167 cigány
gyermek volt nevelőszülőknél, beleértve azokat a 12 éven felülieket is, akik
szolgálatban álltak. Utóbbiak közül sokan már felnőtt korba léptek, az
összeírás szerint némelyikük 30. életévében járt. A 12 éven aluliak száma 92.
Volt cigány család, amelytől hat gyermeket is elszakítottak.[11]
Ugyanebben az évben Tolna megyében 390, 2-12 éves korú gyermek volt
nevelőszülőknél.[12]
Tíz évvel később Somogyban 327 4-10 éves cigány gyermek után fizette ki a
vármegye az 5770 forint tartásdíjat, egy gyermek után egy esztendőre ekkor 18
forint járt.[13]
18 forintért 1200 font (588 kg) fekete kenyeret lehetett ekkortájt venni.
A parasztok számára kifizetődő volt
cigány gyermekeket befogadni. Somogyban előszeretettel tették ezt a
monokultúrára specializálódott módosabb parasztok. A dohánytermelő szuloki
német telepesek a szigetvári járásból csaknem minden 4-10 éves gyereket
magukhoz vettek. Egy gyermek egy évi tartásdíjából majdnem a robotváltság
teljes összegét kifizethették földesuruknak. A gyermekek munkaerejéből származó
pénzben ki nem fejezhető haszon pedig sokszorosan meghaladta a tartási
költségeket.
A Fejér, Tolna, Somogy és Baranya
megyei források arról tanúskodnak, hogy nem csak módos gazdák vettek magukhoz
cigány gyermekeket. Rajtuk kívül mezővárosi és uradalmi iparosoknál, jobbmódú
zsidóknál, a nemesek városi házaiban, a jómódú birtokos nemesek kúriáiban,
valamint nem nemesi származású értelmiségieknél, jegyzőknél, tanítóknál,
orvosoknál, gazdatiszteknél is találunk cigány gyermekeket. Némely nemesnél 4-5
cigány gyermek is volt, a kúria körül és a konyhán dolgoztak, vagy különféle
belső szolgálatokat végeztek, ők voltak a nemesi középrétegek egzotikus
"szerecsenjei". Somogyban és Baranyában arra is van példa a 18.
század végén, hogy cigány gyermekek cigány nevelőszülőkhöz kerültek.[14]
Ez feltehetően annak a József-kori, majd 1794-ben megismételt rendelkezésnek
tudható be, hogy azokat a cigányokat, akik földet művelnek, vagy egyéb helyhez
kötött és rendes életmódot folytatnak, vegyék ki a cigányok sorából és ezt
nyilvánosan hírdessék is ki a többi
lakos előtt.
A 18. századi rendeleteknek nem
minden előírását hajtották végre gyakorlatban, de a cigány gyermekek szülőktől
való elvételére mindenütt sor került, némely helyen szelídebben, máshol
durvábban. A törvényhatóságok sokszor szembe helyezkedtek a központi akarattal,
de a nevelési elvekkel és módszerekkel egyetértettek. A gyermekek elvételének
legdrasztikusabb példája a Hont vármegyei emberevési perben vád alá helyezett
és elítélt cigányok gyemekeinek szétszórása az ország különböző részein. Bereg,
Zala, Szerém, Zágráb, Pozsega és Varasd vármegyébe kerültek nevelőszülőkhöz,
parasztokhoz és iparosokhoz, továbbá a Pozsony vármegyei Tallósra nevelőintézetbe
(Domus correctoria). Néhányan még az elszállítás előtt meghaltak.
A rendeletek többsége sértette a
cigány közösségek erkölcseit, szokásait és érzelmeit, de egyik sem váltott ki
olyan megrázkódtatást, mint a gyermekek elszakítása szüleiktől. Képzeljük el a
honti gyermekeket, amint szekerekre rakják, majd elindítják őket több száz
kilométernyi távolságra az ismeretlenbe. Útközben gyanakvó, néhol talán
gyűlölködő, vagy éppen sajnálkozó tekinteteket éreznek magukon. Némelyikük
szüleit kivégezték, másokét a temesvári börtönbe szállították, néhányuké
megmenekült, de áttelepítették a Bácskába. Nem tudják hová kerülnek, s azt sem,
hogy viszontlátnak e még valakit régi családjukból.
A honti gyermekek sorsa kivételes
volt, más esetekben a gyermekeket közeli falvakba adták ki, s arra is van
példa, hogy saját lakóhelyükön kerültek nevelőszülőkhöz. Ilyenkor a nagyobbak
többnyire hazaszöktek, a kisebbeket pedig a szülők vagy a rokonok visszalopták.
1777-ben Sopron vármegye külön statutumban írta elő, hogy a szolgabírók
akadályozzák meg a cigány gyermekek visszaszökését. 1785-ben Ugocsa vármegye a
falusi bírókat tette felelőssé a gyermekek visszalopásáért.
A gyermekek elvétele valamennyi
cigányt fájdalmasan érintett, a közösségben keletkezett érzelmi és gazdasági
űrt nem lehetett elviselni. A cigányok reakciói mégsem voltak egyformák. A
gázsókkal hosszabb ideje együttélő cigányok sok helyen adaptív stratégiákkal
válaszoltak. Érdekes példája ennek a szomajomi (Somogy m.) cigányok 1774-ben a
vármegyéhez intézett instanciája:[15]
Tekintetes Nemes Vármegye.
Mivel Fölséges Aszonyunk kegyelmes Rendelése az;
hogy mi Uj Polgárok a mi Gyermekeinket Isteni félelemben, és keresztényi
tudományban hiven oktattassuk; azért ezen üdvösséges és kegyelmes
Parantsolatyát Eö Fölségének akarván mentül elöbb bé tellesittenni, alazatossan
Instálunk Tekintetes, Nemes Vármegyének kegyes szine elött, hogy mi hozzánk leg
közelebb levö Puszta Korpádi Helységben leg frisebben érkezett Eö Fölségenek
Kegyelmes Rendelése szerint a Pápista Mester számára mennél elöbb Iskola Ház
epittetnek, és Mester bé hozattatnék, hogy mi is Magzatinkat Isteni félelemben
és Keresztényi tudományban nevelyvén a közönséges Jonak hasznára lehetnénk;
mely üdvöseges Rendeléset örökös hála ado igaz, buzgosságal ohajtván meg
halunk.
Tekintetes Nemes
Vármegyének
Örökös
engedelmes Jobbagyi
Szomajomi
Uj Polgarság
Boda Zsigmond özvegye,
sajókeresztúri cigányasszony családja gazdasági összeomlása miatt
panaszolkodott Borsod vármegyének 1781 júliusában. Amikor Csomós Mihály
szolgabíró a cigány gyermekek vizitálására a faluban járt, megparancsolta
Bodánénak, hogy eladó sorban levő leányát és 15 esztendős fiát adja szolgálatba
valamelyik gazdához. "Mellyet is hogyha kéntelen lészek meg-cselekedni,
minthogy őreg el-erőtlenedett, és egyszersmind őzvegy, 's árva állapotra
jutottam, nem lévén őregségemben semmi tutorom ..., mezitelenségre és éhel
halásra kelletik jutnom." Kéri, vegyék figyelembe, hogy férje életében
36 éven át fizették a vármegyei és a földesúri adót, teljesítették a
szolgáltatásokat. Gyermekei hadd maradhassanak mellette, s "kétkezi
munkájokkal" gondoskodhassanak róla.[16]
II. József halála után a
nevelőszülői rendszer fokozatosan megszűnt, de a gyermekek miatt még évekig
támadtak konfliktusok. A cigány gyermekeket nevelő gázsók úgy vélték, hogy a
tartás fejében joguk van kamatoztatni a gyermekek munkaerejét. A konfliktusok
másik forrása a cigány és a gázsó értékrend különbözősége a nevelési módszerek
terén. Sok példa van arra, hogy a cigány családfő a nem-cigányokhoz hasonlóan
verte a feleségét, annak viszont nyoma sincs a forrásokban, hogy akár cigány
nő, akár cigány férfi egy ujjal is bántotta volna gyermekét. Ezzel szemben a
gázsó közösségekben a testi fenyítés elfogadott és megszokott volt. A
Helytartótanács több ízben is elrendelte, hogy a cigány gyermekek ne járjanak
meztelenül. Azokat a cigány szülőket, akik nem tartották ezt be, megbotoztatták,
a gyermekeket megvesszőzték. A cigányok főként akkor háborodtak fel, ha azt
látták, hogy gyermekeiket az idegen nevelőszülő megveri.
Az összeütközéseknek ez a két oka
összesűsűsödve izzik egy pécsi esetben.[17]
1790 augusztus 17-én délelőtt Hajdú András vármegyei hajdú és Zámbó Józsefné
pécsi lakosok együtt mentek a szőlőbe. Amikor Zámbóné szőlőjéhez értek,
meglátták, hogy a cigány leány, akit Zámbóné 1 éves kora óta 10 esztendőn át
nevelt, szilvát lop. Nevelőanyja pedig már korábban megparancsolta neki több
lopás miatt, hogy ne merjen a szőlőbe menni. Zámbóné Hajdút kérte, fogja meg a
lányt, mert ő előle elbújik. Hajdúnak sikerült nyakon csípni a lányt, akinek
nevét sem tudjuk, s amikor kérdőre vonta, azt válaszolta, hogy egy Rozmán nevű
cigány Anyicska nevű menye tanította lopni. Most is Anyicska küldte a szőlőbe.
Zámbóné megverte nevelt lányát. Erre az említet Anyicska, valamint a Horváth
Gyurkáné és Rozmán Ignácné nevű cigányasszonyok előrohantak közeli rejtekhelyükről,
ahonnan Zámbóné nevelt lányát figyelték. "Kurvázták, sintérnek,
tolvajnak nevezték, tőbb csufos szókkal is illették, sőtt az maga szőllejében
mereglyével is akarták verni" [a cigány nők Zámbónét]. Hajdú András
előadása szerint a szitkok közepette Zámbóné szép szóval kérte a
cigányasszonyokat, hogy menjenek el, velük semmi dolga, hanem a nevelt leányt
"tartozik jámbor, igaz életre tanitani, a kinek nevelésére az
lopásokért meg is verheti". Anyicska és Horváthné nem törődtek
Zámbónéval, elragadták tőle a leányt és elvitték. Zámbó Józsefné ekkor fordult
a magisztrátushoz, saját kérelemlevele mellé Hajdú András bizonyságlevelét is
mellékelve. Azt kérte, hogy a cigányokkal fizetessék meg a leány neveltetési
költségeit, vagy adják őt vissza.
Sorstöredékek
A 18. századi rendeleti politika elsősorban nem a
szociális integrációt, hanem a periférikus akkulturációt erősítette. A
felvilágosult uralkodók koncepciója csak részlegesen valósult meg, a cigányok
többsége nem integrálódott oly módon a paraszti és az iparos társadalomba,
miként azt Mária Terézia és II. József elképzelte. A cigányok nagy része
fizette ugyan a zselléri jogállású rétegekre kivetett adót, de csak
töredéküknek sikerült egzisztenciális biztonságot teremtenie. A cigányok útja a
falusi társadalom legaljára, vagy alkalmi szubkultúrákba vezetett. Még a 19.
században is a cigány népesség kisebbségét alkották azok, akiknek életvitele,
céljai és ambíciói valóban a gázsókéhoz hasonult. A cigány csoportok között
éles határvonalak alakultak ki, a magyar cigányok identitása egyre labilisabb
lett, a gázsók ellenszolgáltatás nélküli kihasználásával azonban kevesen
hagytak fel, azaz nem adták fel cigány voltuk egyik leglényegesebb
specifikumát, s ez azt jelentette, hogy környezetük szemében nem szűntek meg
cigánynak lenni, miközben sokszor nem volt egyértelmű, hogy ki cigány és ki
nem.
Bármennyire is szorgalmazta II.
József az ellenőrizhetetlen csoportok gyarapodásától félve, hogy a cigány
gyermekeket ne adják pásztornak, az uradalmak és a falusi, mezővárosi
communitasok is előszeretettel alkalmaztak helyben született cigányokat az
állatok gondozására. Az 1799. évi szabolcsi pásztorösszeírás szerint 10 faluban
éltek cigány pásztorok.[18]
A forrás életkorukat is megadja, így kiszámítható, hogy többségük Mária Terézia
és II. József uralkodása idején született, 1759 és 1781 között. Néhányan már
60. életévüket is átlépték, ami azt jelzi, hogy a cigányok pásztortársadalomba
való integrálódása már a rendeleti politika előtt elkezdődött. Hasonló folyamat
jótszódott le az eddig ismert adatok szerint a Jász-Kun Kerületben, a
Hajdúságban és a Dél-Alföldön is, a Dunántúlon pedig Somogy megyében.
Magyarországon, Angliához,
Norvégiához és a német területekhez hasonlóan a cigány és nem-cigány
periférikus rétegek keveredtek egymással. Ennek már a 17. század óta vannak
nyomai, de a folyamat a 18. század végétől erősödött fel. A cigányok –
különösen akik elszakadtak eredeti közösségüktől – gyakorta kerültek olyan
nem-cigány csoportokba, amelyeknek a cigányokhoz hasonlóan specifikus világképe
és viselkedése volt. A periférikus találkozás másik gyakori módja, amikor gázsó
katonaszökevények cigányoknál lelnek menedékre. A mai gázsók egy részének olyan
cigányok az ősei, akiknek a sorsa nem-cigány szubkultúrákkal fonódott egybe,
ugyanakkor a mai romungrók egy részének olyan gázsók az ősei, akik a 18-19.
században lettek kitaszítottak, s nem térhetvén vissza természetes miliőjükbe,
sorsuk a "cigánnyá" válás lett.
Azok a cigány emberek, akik a 18.
század utolsó harmadában születtek, nevelőszülőkhöz kerültek, s többé nem
jutottak vissza saját közösségükbe, a 19. század elején jelennek meg tömegesen
a forrásokban. Sokan közülük egész addigi életüket a cigányságból kiszakadva
élték le, s a sehová sem tartozás szindrómáit viselték magukon. Hovatartozásuk
felől nem csak önmaguk teljesen bizonytalanok, hanem környezetük is. A
forrásokban gyakran találkozunk olyan személyekkel, akiknek a nevéből és az
életkörülményeiből cigány származásra vélünk következtetni, de nem mondják őket
cigánynak, s nem dönthető el, hogy "elcigányosodott" gázsókról, vagy
"elgázsósodott" cigányokról van-e szó. A szabolcsi összeírók pl.
1799-ben több pásztor hovatartozását is bizonytalanul ítélték meg. Az
öltözködésükben és viselkedésükben is teljesen a pásztorvilágba simuló
emberekről nem merték határozottan leírni, hogy cigányok, a "czigány
ábrázatú", "czigan forma", "fekete czigány
ábrázatú" jelzőket használták.
Az 1810-es évektől egyre többször
fordult elő, hogy cigány és nem-cigány pásztorok közös csapatba verődtek.
Somogy megyében fennmaradt néhány törvényszéki per, amelyek lehetővé teszik
betyárrá lett cigányok élettörténetének részleges nyomon követését. 1811/13-ban
pl. Gyalányi alias Juhász Miska bandájának perében Babai alias Czigány Ferkó
római katolikus magyar cigány is a törvényszék elé került.[19]
Babait 1811. szeptember 11-én hallgatták ki Kaposváron. Ekkor kb. 40 éves,
vagyis 1771 táján született. Kőröshegyről származott, Igalban nevelkedett
"mint a féle ell szedett czigány gyerek", majd Kerekiben volt
falusi kanász 15 évig. Ezután 3 évig Csapodi Gábor göbölyöse Ádándon. A
következő állomás Bálványos, ahol a számadó kanász bojtárja volt. A kanász
karrier Szántódon folytatódott, 1 évig őrizte a tihanyi apátság ottani
kondáját. 1809 Szent György napkor szülőfalujába, Kőröshegyre szegődött
kanásznak. Gyalányi Miskával Kőröshegyen találkozott, más társaikkal együtt
állatlopásokat követtek el. Az ügyész valamennyi vádlottra akasztófa általi
halálbüntetést kért a tárgyaláson, ám a végleges törvényszéki deliberatum
(ítélet) nem található a per aktájában, így nem tudjuk, mi lett Gyalányi és
társai sorsa.
Szokványosnak számított, hogyha a
fiatal cigány legényeket a községek katonának állították ki, vagy katonák
kényszerítették őket maguk közé, különösen a napóleoni háborúk idején.
1805-ben somogyi hivatalnokok
Ignácz Péter „teknővájó oláh cigány” (sic !) ügyében végeztek vizsgálatot, nem
tudni milyen okból. A jegyzőkönyvek szerint kb. 30 év előtt, azaz 1775 táján,
az akkor 17 év körüli Ignácz Pétert, aki Toponáron a kúthoz vitte a lovakat
itatni, a katonák megfogták. Pétert az apja 100 rénes forintért váltotta ki.
További sorsát nem ismerjük. 1805-ben azt tudakolták a szolgabírók a cigány
tanúktól, hogy vannak - e rokonai.[20]
Kalányos Miska görögkeleti vallású
oláh cigányt[21],
aki 1819-ben, mint katonaszökevény került Somogy vármegye törvényszéke elé, az
"oláh bíró" pénzért adta el Horvátországban egy Bukovica nevű
helységnek, amely katonának állította a legényt. Kalányos 1819-ben 27-28 éves,
vagyis 1791-92-ben születhetett. Születési helye a baranyai Szenterzsébet falu.
Katonának adása időpontját nem ismerjük (feltehetőleg 1810 körül), azt tudjuk,
hogy 1813-ban szökött meg, s azt követően Szenterzsébeten tartózkodott,
teknőket csinált az egyik kunyhóban.
Az 1779 körül született, Vejtiből
(Baranya m.) származó, 1819-ben 40. évében járó Csonka Gyurit[22]
rokonai akadályozták meg abban, hogy szabadságról visszatérjen a katonasághoz.
1813-ban félévi szolgálat után betegeskedése miatt küldték szabadságra. Rokonai
elvették a szabadságos levelét, 16 éven át Szentmártonban tartózkodott,
teknőket csinált. A fát neki is a kunyhójába vitték a többiek. Csonka Gyuri is
óhitű volt, vagyis görögkeleti, ő nem mondja magát oláh cigánynak a
vallomásában.
Kalányos Mihály (nem azonos az
előbbi hasonnevűvel) görögkeleti, „teknővájó oláh cigány” Erdélyben született
1792 táján, 1818-ban kb. 26 éves. Vallomásának részlete: "de mitsoda
helyen születtem, mint hogy kicsinségemben onnéd elszakattam, nem tudom".
Ő is szökött katona, a somogyi pandúrok fogták el. A másik Kalányos
Miskához hasonlóan őt is Horvátországban adták katonának, 5 évet szolgált. Nem
ment vissza szabadságról, mert megbetegedett, felgyógyulása után pedig Kalányos
Jancsi és Gyuri szökött katonák unszolásának engedve itthon maradt. Arra a kérdésre,
hogy hol tud még szökött cigány katonákat, ezt válaszolta: "az Elöljáró
Czigányokat kell bé fogdozni, tűstént ellől fogják állítani, ha mindjárt az
negyedik Vármegyébe megy is által [a szökött katona].
A somogyi törvényszék előtt
1819-ben három olyan cigány katonaszökevény is állt, akik egyáltalán nem
tudták, hogy hol születtek. Ők feltehetően vándorcigány közösségben töltötték
gyermekkorukat.
Öreg Kalányos György teknővájó,
óhitű „oláh cigány” 1763 körül született, 1819-ben 56. éve felé járt. 1796-ban,
33 éves korában Boldogasszonyfán (Somogy m.) fogták meg katonának, 9 esztendeig
szolgált, 1805-ben többed magával Itáliából jött haza szabadságra és nem ment
vissza. Az iratok nem utalnak arra, hogy rokona lett volna annak a Kalányos
Györgynek, aki 1819-ben kb. 30 éves, tehát 1789-re tehető a születési ideje.
Életkoruk alapján nem kizárt, hogy a két Kalányos apa és fia, az idősebbik neve
előtti "öreg" kitétel is erre enged következtetni. A fiatalabbik
Kalányos 1813-ban, félévi katonáskodás után szökött el egyik társa biztatására
a varasdi transzportházból. Azóta a somogyi Péterhidán tartózkodott és teknőket
csinált. Az öregebbik Kalányos kihallgatása során nem beszélt arról, hogy 1805
óta hol tartózkodott. Bevallása szerint vagyona egy szekér és egy ló, talán
faluzással tartotta el magát.
Nem ismerte születése helyét
Kalányos Istók sem, aki 1819-ben kb. 45 éves, vagyis Mária Tezézia uralkodása
idején született, 1774 táján. Ő is óhitű, de nem mondja magát oláh cigánynak. 7
év előtt szökött meg, "mivel sajnáltam az vélem levő öreg apámat
Feleségemet, és gyermekeimet". A katonaságtól elhozott ruhákat az apja
nyüstölte, szökése óta az erdőt járta és teknővájásból élt.
Tragikus és szomorú asszonysors
Nyifa Katié, akit 1820 - ban bujaság, feslett élet, káromkodás és lopás miatt
állítottak a somogyi törvényszék elé.[23]
Az asszony ekkor volt vallomása szerint kb. 46 éves, születési éve eszerint
1774. Éppen 1 évvel az 1773-as, a gyermekek sorsát is átfogóan szabályozó
rendelet után született. Ennek jegyében is telt a gyermekkora, amelyről csak
szilánkos ismereteink vannak. Saját szavaival: "az országban szanaszét
nevelkedtem föl". Kati katonafeleség volt, követte a férjét Itáliába
is. Amikor az ura meghalt, hazajött és Babai Józsi lett a "kurafi"-ja.
Valamikor 1820 nyarán a Somogy megyei Osztopán faluban, amikor egy alapos
italozás után hazatért, Nyifa Kati az ágyban találta Babait egy Kurta Panni
nevű prostituálttal. Éktelen káromkodással illette őket, s a dologból lármás
veszekedés lett. Babai védelmébe vette Pannit, s elverte Katit. Katinak a
Pannival szembeni gyűlöletét egyrészt az táplálta, hogy Babai első számú "kurvája"-ként
előjogokra tartott igényt, másrészt az, hogy Kurta Panni nem volt cigány. Neki
is támadt: "minek kapsz a Czigányokba".
A szintén özvegy és sokgyermekes
Kurta Panni egy osztopáni öreg cigányasszonynál lakott zsellérként, aki az
ominózus eset idején éppen Kaposváron járt, a vejét látogatta meg a börtönben.
Panni sérelmesnek tartotta Nyifa Kati fellépését, s feltehetően, hogy
vetélytársnőjét eltávolítsa az útjából, panaszt tett a szolgabírónál, azt
állítva, hogy Katinak semmi oka sem volt a veszekedésre, aznap nem is ment el otthonról, a részegség csupán
kitaláció, hogy mentse magát. Panni bizonyára hazudott, mert az otthon tartózkodás
verzióját csak vallomása után vetette fel, utólag jegyezték be a jegyzőkönyvbe
is.
Nyifa Kati részegségével és
szerelemféltéssel mentette magát. Annak ellenére, hogy a földig verte,
ragaszkodott Babaihoz: "... de bár a' hohér pallosát erezzem Babaitul
még sem maradok el, mert nékem kedves emberem, jó párom, jó gondviselőm, tsak
akkora lölköm maragyon mint egy vad körtély, ha hirét hallom még is utánna
megyek". (Nem tartozik e dolgozat témájához, de zárójelben meg kell
jegyeznünk, hogy ez a vallomás egyedülálló példa arra, hogy a halottak
visszajáró szellemében való hit a múlt század első felében még a magyar
cigányok között is élt).
Kati azt vallotta a törvényszéken,
hogy gyatyamadzag-csinálásból tartja el magát, Babai pedig alkalmanként
napszámos munkát vállal. Az ügyész nem hitt neki, meg is kérdezte: "Annak
[Babainak] a' dolga, és a' te kereseted, ugyan elegendők e a' ti minden
napi kenyeretek meg keresésére ?"
A válasz: "Ugy elég ha van
eszünk, ha nints koplalunk".
Az ügyész több lopással is vádolta
Katit, aki nem ismerte el a vádakat és ezt válaszolta: "Azt meg vallom
hogy hat funtos koromtul fogva kurva voltam leszek is, de ezt [a lopásokat]
tagadom ...".
Meglehetősen nehéz pontosan
meghatározni, hogy Nyifa Kati hány éves korában lett prostituált. Hat font,
hogyha az 1715:63. tc. által bevezetett bécsi mértékkel számolunk, 3,66
kilogramm. Az asszony szavai tehát szimbolikusak, arra utalnak, hogy egészen
kicsi kora óta prostituált volt, átvitt értelemben „arra született”.
Valószínűleg 12 éves kora táján, vagyis a nevelőszülőktől való elkerülés vagy
elszökés után számára nem volt más alternatíva, mint a prostitúció.
Az életkor bizonytalansága nem
változtat a viszontagságos élet végkifejletén. Az ügyész egyetlen magamentő
szavát sem hitte el ennek a szerencsétlen asszonynak, s a törvényszék meghozta
az ítéletet: "ezen istentelen gonosztévő érdemtelenné tévén magát
Teremtőjének legfőbb ajándékára az életre, minthogy megjobbulásához is semmi
reménység nem lehet, égbe kiáltó káromkodásaiért magának sokszorosan
megérdemlett büntetésűl másoknak rettentő példáúl, elsőben ugyan istentelen
nyelve testéből hohér keze által kiszakasztani, azután pedig hohér pallosa
által az élők sorából kitöröltetni a' vádban elől adott törvények utmutatásánál
fogva rendeltetik".
FELHASZNÁLT
IRODALOM
ACTON, Thomas A.:
Egység a különbözőségben. In: Cigány néprajzi tanulmányok 2. Szerk.: Bódi
Zsuzsanna Budapest, 1994. 89-98. p.Bindorferr Györgyi: Asszimiláció és
túlélés. In: Tér és terep. Tanulmányok az etnicitás és az identitás
kérdésköréből. Szerk.: Kovács Nóra és Szarka László. Bp. 2002. Akadémiai Kiadó.
11-31. p.
Bródy András:
Lassuló idő. A gazdasági bajok magyarázatához. Budapest, 1984. Közgazdasági és
Jogi Könyvkiadó.
BITTERLI, Urs:
"Vadak" és "civilizáltak". Az európai-tengerentúli
érintkezés szellem-és kultúrtörténete. Budapest, 1982. Gondolat Kiadó.
Forray R. Katalin –
Hegedűs T. András: A cigány etnikum újjászületőben.
Tanulmány a családról és az iskoláról. Budapest, 1990. Akadémiai Kiadó.
Forray R. Katalin –
Hegedűs T. András: A cigány gyermekek szocializációja.
Aula, Bp. 1998.
Hajdu Lajos:
A honti emberevő per. Rubicon, 1996. 6. sz. 12 - 14. p.
Havas Gábor:
Foglalkozásváltási stratégiák különböző cigány közösségekben. Medvetánc, 1984.
2 - 3. sz. 209 - 226. p.
Havas Gábor:
A cigány közösségek történeti típusai. Kultúra és Közösség, 1989. 4. sz. 3 -
17. p.Kiss András: Források és adatok a kolozsvári cigányok XVI - XIX.
századi történetéhez. Korunk, 1990. 7. sz. 888 - 896. p.
Nagy Pál:
Magyarország cigány népessége a XVI - XVII. században. In: Pillanatképek a romák
múltjából. [Győr, 1998.] Romológiai Kutatóintézet Közleményei 1. Felelős
szerk.: Gémes Balázs. Szerk.: Bana József - Perger Gyula. 45 - 84. p.
Nagy Pál:
A magyarországi cigányok története a rendi társadalom korában. Kaposvár, 1998.
Kiadja a Társadalomtudományi Tanszék gondozásában a Csokonai Vitéz Mihály
Tanítóképző Főiskola Kiadója.
Nagy Pál:
Levágott ujjak, megsebzett arcok. Magyarországi cigány emberek különös
testi jegyei a 18 - 19. században. In: Ciganológia - Romológia. Szerk.:
Forray R. Katalin. Dialóg Campus Kiadó. Budapest - Pécs, 2000.
Nagy Pál:
Cigányperek Magyarországon I. rész. Korai perek /1506/1534 - 1715).
Pécs, 2000. PTE, BTK, Romológia Szeminárium. Gypsy Studies - Cigány Tanulmányok
1. Sorozatszerkesztő: Forray R.
Katalin.
Nagy Pál:
Cigányperek a Dél - Dunántúlon 1796 - 1847. Szekszárd, 2001. Romológiai
Kutatóintézet Közleményei 6. Szerk.:
Gémes Balázs.
Nagy Pál:
Cigányperek Magyarországon II. rész. Korai perek (1715-1758). Pécs, 2002. Pécsi Tudományegyetem,
BTK, Romológia Tanszék. Gypsy Studies - Cigány Tanulmányok. 9.
Sorozatszerkesztő: Cserti Csapó Tibor.
Nagy Pál:
Cigányperek Magyarországon (1758-1787). Szekszárd, 2003. Romológiai
Kutatóintézet Közleményei 7. Szerk.: Kalányosné László Julianna. 186 p.
Nagy Pál:
Források a siklósi cigányok múltjából (1721-1830). Szekszárd, 2003.
Romológiai Kutatóintézet Közleményei 8. Szerkesztő: Kalányosné László Julianna.
118 p.
OKELY, Judith:
Cigány nők. Cigányfúró, 1996. 1. sz. 4 - 7. p.
Osztojkán Béla – Puskás
Péter:
Nyúzóvölgy. Valóság, 1983. 1. sz. 82 – 93. p.
Prónai Csaba:
Cigánykutatás és kulturális antropológia. Budapest - Kaposvár, 1995. Kulturális
Antropológiai Cigánytanulmányok 1. Kiadja az Eötvös Loránd Tudományegyetem
Bölcsészettudományi Karának Kulturális Antropológiai Tanszéki Csoportja és a
kaposvári Csokonai Vitéz Mihály Tanítóképző Főiskola Társadalomtudományi és
Közművelődési Tanszéke.
Puskás Péter – Végh
József: Előítélet és vérpad. /Az „emberevő” cigányok
pere/. Mikszáth Kiadó, hn. 1998.
Soós István:
Cigánygyerekek sorsa a 18. században. História, 1997. 5 - 6. sz. 25 - 27. p.
STEWART, Michael:
Játék a lovakkal avagy a cigány kereskedők és a szerencse. Kultúra és Közösség,
1989. 4. sz. 21 - 40. p.
T. Papp Zsófia:
A Széchényi-féle descriptio demográfiai adatairól. Különlennyomat a "Baranya"
1996 - 1997 évfolyamából.
Tóth Péter:
Cigányok a Kárpát-medencében a XVIII. században. In: Történeti és néprajzi
tanulmányok. Szerk.: Ujváry Zoltán. Debrecen, 1994. 45 - 57. p.
Vajna Károly:
Hazai régi büntetések. Budapest, 1907.
Zsupos Zoltán:
Az erdélyi taxás fiskális cigányok csoportszerveződése a 18. században. In:
Cigány népi kultúra a Kárpát - medencében. Cigány néprajzi tanulmányok 1. Bódi
Zsuzsanna közreműködésével szerk.: Barna Gábor. Salgótarján, 1993. 38-43. p.
·
A tanulmány eredetileg az Educatio 1999. nyári számában jelent meg. Átdolgozva
a Romapage számára 2003. őszén.
[1] Baranya Megyei
Levéltár (BML), XI. 606. Protocolum Sedium Dominalium Civilium et Criminalium
Inclyti Dominij Siklos ab Anno 1756 usque 1766. 403 - 413. p.
[2] Zala
Megyei Levéltár (ZML), IV. 1. b. 1757. június 2. közgyűlés iratai.
[3] Štatny
Oblastny Archív (Kassa), 256. tétel, 48. doboz. Az 1779. augusztus 17 - i
abaúji közgyűlés iratai.
[4] BML,
IV. 1003. b. 1501/1800.
[5] BML,
IV. 1003. b. 2741/1837.
[6] ZML, IV. 14. n. Fasc.
16. Nro. 75.
[7] A mendikációnak ez a
fajtája rekonstruálható egy 1826. évi zalai perből is. ZML, IV. 14. n. Fasc.
35. Nro. 74.
[8] L. 1. sz. jegyzet !
[9] A gázsóknak végzett
gyermekmunkáról 1501 - ből ismerjük a legkorábbi adatot. A nagyszebeni
városgazda meg nem nevezett munkákért gyermekeknek kisebb összeget fizetett ki.
Voltak közöttük cigányok és nem-cigányok is.
[10] Hajdú - Bihar Megyei
Levéltár, IV. 1011. t. 1. köt.
[11] Fejér Megyei
Levéltár, IV. 9. b. A megyei számvevő 1774. évi iratai.
[12] Tolna Megyei
Levéltár, Ö. 259.
[13] Somogy Megyei
Levéltár (SML), IV. 10. A megyei számvevő 1784/85. évi iratai.
[14] A baranyai
cigányokról különleges adatokat közöl a Széchényi Ferenc által 1785/86 - ban
végeztetett általános felmérés. Címe: Descriptio Politico Topographica
Comitatus Baranyensis. Eredeti példánya: OSZK. Kézirattár, Fol. Lat. 289. A BML
- ban mikorfilmen.
[15] SML, IV. 1. c. Az
Instantiae XVIII - XIX. sz. c. csomóban.
[16] Borsod - Abaúj -
Zemplén Megyei Levéltár (BAZML), IV. 501. b. XI. I. 140.
[17] BML, IV. 1003. b.
909/1790.
[18] Szabolcs - Szatmár -
Bereg Megyei Levéltár, IV. 1. b. 1799. Fasc. 15. Nro. 902. Két évvel korábban,
az 1797. évi összeírás szerint Borsod megyében 30 településen éltek cigány
pásztorok (a miskolci járás nélkül), de róluk nem közölnek olyan részletes
adatokat, mint a szabolcsiakról. BAZML, IV. 501. e. 444 - 445, 1399/1797.
[19] SML, IV. 10. 3. doboz
(1807 - 1811), 4. doboz (1811 - 1816).
[20] SML, IV. 10. bb. Az
Inquisitiones annorum 1785 - 1806. c. csomóban.
[21] A szökött katonákra
vonatkozó valamennyi irat: SML, IV. 1. j. Dolgozatunkban az eredeti iratok
szóhasználatának megfelelően "oláh" cigánynak mondjuk ezeket az
embereket. Valójában azonban beás cigányokról van szó, akiket a gázsók oláh
cigánynak (zingari valachi) tartottak. A baranyai és somogyi beások környezetük
hatására magukat is oláh cigánynak nevezték, ezzel magyarázható, hogy a
vallomásokban a szökött katonák ezt használják önelnevezésként.
[22] Ő
is beás férfi, az iratok következetesen a ragadvénynevén nevezik, valódi
vezetékneve feltehetően más lehetett.
[23] SML, IV. 10. 5. doboz
(1816 - 1820). A cigány nők prostitúciója szituációtól függően részben önként
vállalt, a férfiak által is jóváhagyott kiegészítő tevékenység, részben
kényszerpálya. Kolozsvárott már 1567 - ben felbukkan.