Ősi
cigány mesterségek és foglalkozások*
(Le
romenge butya)
* (Ez a
szövegváltozat nem teljes mértékben azonos a fenti címmel nyomtatásban
megjelent művel. Különösen hiányzik a sok értékes ábra és illusztráció - a
szerk..)
I.
BEVEZETÉS
A
cigányok Indiában, őshazájukban vándorzenéléssel és kézműiparral foglalkoztak.
A vándorzenélést az a tény támasztja alá, hogy a perzsa király 10000
lurit (cigányt) kért az indiai Shankal királytól a nép mulattatására. Ezek a
cigányok nem mentek vissza Indiába, hanem továbbvándoroltak Európa felé.
A XIII. században egyes zenész cigányokat úgy emlegetnek, mint tatár kémeket.
Beatrix királynénak 1489-ben Csepel szigetén cigányok muzsikáltak.
II. Lajos király lóversenyeinek szünetében, 1525-ben ugyancsak cigányok
muzsikáltak. Az anatóliai (török) seregben is cigányokat alkalmaztak
zenésznek.
II. Rákóczi Ferenc erdélyi fejedelem táborában is muzsikálnak cigányok.
Czinka (cigány) Panna apjának bandája buzdította, lelkesítette a fejedelem
seregét. A Rákóczi-induló alapdallamát is tőlük származtatják. Rákóczi
seregeiben találhatók cigány katonák, kik kovácsokként, zenészekként is
dolgoznak. Ők patkolják, ők gyógyítják a lovakat, s fegyvert kovácsolnak, hadiszereket
gyártanak, puskaművesek. A cigánykovácsok egyúttal zenészek is voltak. Czinka
Panna férje bőgős és kovács is volt. Egy-egy felkelő seregnél általában
huszonnégy zenészt alkalmaztak. Ezek a zenekarok felerészben fúvós, felerészben
vonós hangszerekkel dolgoztak. Természetesen néhány tárogató is volt.
Lévai György nevű cigány kovács 1804-ben engedélyt kér a szolgabírótól,
hogy muzsikálhasson.
1810-ben a kecskeméti piacon a cigányok a Rákóczi-nótát játszották. A lakosság
úgy tűzbe jött, hogy az ott állomásozó osztrák vasasezredet kiverte a városból.
1848-ban Görgey az ütközetek után rendezett tiszti mulatságot cigányzene
mellett. Minden csapatparancsnok saját zenekart szervezett.
A fémműves mesterség is ősi foglalkozás a cigányoknál, s Európában tovább
folytatták ezt a mesterséget.
II. Ulászló menlevelet ad Tamás cigány vajdának, mert hadiszereket gyártanak.
Mátyás király 1476-ban kelt levelében megparancsolja, hogy a szebeni cigányokat
ne háborgassák, mert neki fegyvert gyártanak.
A brassói fegyvertárakban 1505-1525-ben cigányok kovácsolnak fegyvert.
A cigánykovácsok lópatkolók, hadiszekérgyártók, fegyverkovácsok, puskaművesek,
majd a későbbiek folyamán szegkovácsok, fúrósok, rézművesek, lakatosok,
kolompárok, üstfoltozók, edényfoltozók, késesek, rostások, stb. lettek.
A cigány foglalkozások vándorfoglalkozások. A hagyományos vándorfoglalkozások
Magyarországon is és Nyugat-Európában is átalakulóban vannak. Ezek a
mesterségek ‑ kovácsok, arany-rézművesek, fémmegmunkálók, fafaragók ‑ nem adnak
megfelelő megélhetést. Ezért előtérbe lépett a kereskedelem. Nyugat-Európában
szőnyegekkel, régiségekkel kereskednek, bútorokat faragnak. Zenész, festő, grafikus,
hangszerkészítő foglalkozású is található köztük.
A cigányok kovács és ércművesmesterségét Betaillard elemezte, s a cigányoknak
tulajdonítja a bronz Európába való behozatalát.
Harf 1496-ban görögországi feljegyzéseiben ír a cigányok foglalkozásáról, hogy
kovácsok. Thurzó Gábor is ércműves cigányokat említ 1616-ban kelt menlevelében.
A cigányok között katonákat is lehetett találni. Lippai Balázs volt Bocskai
hadvezére, 1604-ben halt meg. Thököly ezredese Horváth Ferenc volt, 1690-ben
halt meg.
I.1. A cigányok indiai élete
Azt
a tényt, hogy a cigányok már Indiában is vándorzenéléssel és kézműiparral is
foglalkoztak, alátámasztja a cigány nyelv is, melyben a kézműiparra vonatkozó
szavak ma is megtalálhatók.
Néhány
szó
sastri
=vas
tino=bádog
somnakaj=
arany
kudalo=ásó
kasht=fa
akhor=dió
kanglyi=fésű
aspin=acél
angar=szén
rup=ezüst
phal=faeke
anglustyi= gyűrű
Állatok
ismerete
balo=disznó
grast=ló
zhukel=kutya
khuro=csikó
sap=
kígyó
bakro=birka
guruvnyi=tehén
khanyi=tyúk
masho=hal
shoshoj=nyúl
Megjegyzés: A cigány
nyelvben az indiai eredetű szavak száma meghaladja a 600-at, természetesen nem
mindegyik nyelvjárás őrizte meg egyformán.
A
cigány nyelv hangjai és kiejtésük:
Az
eltérő magánhangzók kiejtése:
a magyar és és
á közötti hang ( mint a palóc a)
e lehet zártabb
és nyíltabb is
( i o u hasonló mint a magyarban )
Magyar
eredetű szavakban előfordul ü és ö is, melyeket
korábban a cigány nyelv i-vel, illetve e-vel helyettesített.
A
mássalhangzók kiejtése:
A
magyarral megegyező kiejtésűek:
b c d f g h j k l m n ny p r t ty v z betűk.
A
magyarral megegyező kiejtésűek ‑ más írásjelekkel ‑ a következők:
ch = cs
dy = gy
sh =
s
s = sz
zh= zs
dzh= dzs
A
magyarban elő nem forduló hangok:
l.
x erős: h, torokhang, a magyar doh szóban van hasonló.
2.
kh ph th:
hehezett hangok, mint a fákhoz kaphat, vethet szavakban,
de a szótaghatár eléjük kerül.
3.
ly: nem azonos ejtésű az orosz lágy l-lel, ellenben ilyen a
szlovák ( l ) a spanyol ( ll ) vagy az
olasz ( gli ) lágy l hangja.
4.
Az sh és zh hangoknak volt lágy párja is. A mai
kiejtésben ez a különbség eltűnőben van.
I.2.
Cigányok Európában
A
cigányokat nyelv szerint osztályozhatjuk:
l. szír
cigányok
3. európai cigányok
2. örmény
cigányok
a/ kárpáti cigányok
b/ oláh cigányok
A
kárpáti cigányok jelentősebb csoportjai az 1400-as évek elején
érkeztek Magyarországra, Horvátországon keresztül. Ezért van nyelvünkben több
szláv eredetű szó. Kocsival, lovakkal jöttek, zenélés és fémművesség volt a
megélhetési forrásuk.
Az
oláh cigányok az 1850-es évek végén érkeztek jelentős számban,
román nyelvterület érintésével Magyarországra. Nyelvükben ezért található sok
román eredetű szó. Ezek a cigányok, mivel hosszabb időt töltöttek együtt,
nyelvüket, szokásaikat jobban megőrizhették, törzsi-nemzetségi szervezetük még
ma is létezik.
Ezek a törzsek egy-egy foglalkozást is jelentettek, sajátos nyelvi dialektus
mellett.
Legfontosabb
oláhcigány törzsek
és
dialektusok:
1.
Lovári
Lókupecek,
dialektusaikat lókupec
nyelvjárásnak is
szokták nevezni. Nevüket a lové (pénz) adta, eredeti kovácsmesterségüket
cserélték fel a jövedelmezőbb lókereskedelemre. ( A lovár szó származhat az
indiai loha=fém szóból, a lohári fémmunkást jelöl, loharel=fárad.)
2.
Mashari
Nevüket
a masho (hal) adta, mivel halászok voltak. Később ők is lovakat tartottak,
alkalmi munkából éltek. A lovakhoz kiválóan értettek, és értenek ma is.
3.
Khelderasi
Üstfoltozók,
nyelvi dialektusukat szokták üstfoltozó nyelvjárásnak nevezni. Nevüket az üst (kekava, kheldera) adta. A
foltozás mellett új üstöket is készítettek, de készítettek juhászkampót,
fokost, csengőt illetőleg rostát, kést és köszörültek is.
4.
Dirzari
Nevüket
a dirza (rongy) szótól kapták, rongyot gyűjtöttek, melyet azták eladtak.
Kocsijaik is ronggyal voltak tele.
5.
Kherari
Nevüket
a kher (ház) szótól kapták, mivel először építettek maguknak házat, emellett
házalók is voltak. Házaikat maguk építették. Az alföldi házépítéseknél mint
falverők, tapasztók, vályogvetők dolgoztak.
6.
Churari
Nevüket
a churo (rosta) és a churi=shuri (kés) adta. Rostákat csináltak, késeket
köszörültek. Lovaik nekik is voltak.
7.
Colari
Nevüket
a colo (vászon, lepedő, szőnyeg) adta. Kereskedők voltak, ma is azok.
8.
Bugari vagy dugari
Nevüket
a dugo (dög) szóból származik. Az elhullott állatokat lenyúzták, bőrüket
kidolgozták és eladták.
9.
Chandrari
Nevüket
a chandro (ékszer) szó alapján kapták, mivel ezüst, arany tárgyakat késítettek,
illetve ezekkel kereskedtek.
10.
Khasari
Nevüket
a khas (széna) adta. Szénát gyűjtöttek, eladták. Az építkezéseknél, mint vályogvetők,
tapasztók (lipitori) foglalatoskodtak.
11.
Gurvari
Nevüket
a guruv (ökör, marha) szó révén kapták Marhakereskedők voltak. Letelepedve
nevüket megtartották, illetve új neveket is vettek fel, fodozova, kolompari.
Kolompokat készítettek, edényeket foltoztak, üstházakat, kályhákat, tepsiket,
készítettek, bádogos munkát végeztek.
12.
Ursari
Nevük
alapja az urso (medve), mivel medvetáncoltatók voltak. Mint mulattatók keresték
kenyerüket.
13.
Cerhari
Nevük
a cerha (sátor) szóból ered, mivel mindig úton voltak, sátoros kocsival jártak.
Másik nevük dromari (utazó). Lovakkal is foglalkoztak, de emellett
fémművességgel is Nyelvi dialektusuk a lovárral egyezik.
14.
Bodvari
Nevüket
a bódétól kapták, a kocsijaikon (echos = szekér) sátor, bódé volt.
15.
Romano rom
Rézműves
cigányok voltak, másik nevük xarkomari (rezes).
16.
Patrinari
Nevüket
a patrin (levél) szóból eredeztetik. A patrinárik hajlékai lombsátrak voltak.
Ló náluk is volt, fémművességgel foglalkoztak.
*
A
leghagyományosabban élő törzsek, a nyelvet és a kultúrát leghívebben őrző
oláhcigányok: a mashar, a dirzar, a colar, a kherar. Ezek dialektusai is alig
térnek el egymástól.
A gurvari, patrinari, bodvari, xarkomari cigányok nyelvi dealektusai igen közel
állnak egymáshoz. Ezek az ún. nem chi-vel (csi) beszélő oláhcigányok. A
tagadószó mindig na, amíg a többieknél
igék
esetében chi. Például: na pehnel, chi
phenel
( nem mond).
Az asszonyok jövedelmi forrása a kártyavetés, a jóslás, házaknál tevékenykedés
(mosás, takarítás, stb.). A városokban a zsebelés, házalás kereskedés.
Habsburg József írja 1888-ban a cigányok foglalkozásairól, megélhetési
módjairól. A kenyerüket az alábbi módon szerzik:
1.
Közönség mulattatásával:
zenész
= lavutari
énekes
= gilyari, filyarica
cirkuszos
= cirkusari
hegedűs
= lavutari
medvetáncoltató
= ursari
mutatványos
(körhintás,
céllövöldés)
= chauklyári
2.
Kézműiparral:
kovács,
lakatos (klidykari),
kolompár,
késes-rostás
(churari),
üstfoltozó (khelderashi),
tapasztó
(lipitori,
khasari),
vályogvető (lipitori),
lókupec
(lovari),
halász (mashari),
kanalas
(lingurari),
fafaragó,
házaló
(kherari),
teknővájó (balajari),
sintér
(bugari,
dugari),
szövő (colari,
khuvari).
3.
Jóslással, varázslással, kuruzslással:
jósló
(drabari,
drabarica),
varázsló (kortorari, vrazhitori).
4.
Koldulással, lopással, zsebmetszéssel:
kolduló
(mangakerari),
lopó
(le chor),
zsebes
(posotyari, posotyarica)
Aranymosó
cigányokat Erdélyben lehet találni (aranyászok), nevük aranyozó (somnakajari).
Az 1776-os (június 21.) királyi parancs engedélyezi számukra az aranymosást.
1853-ban Mecséri báró cseh-morvaországi helytartó írja, hogy a
cseh-morvaországi cigányok úgy kérhetnek útlevelet, mint lókereskedők, vagy
mint akik cirkuszosoknál segédként akarják keresni a kenyerüket.
A cigányok nem voltak földművelők, de volt kapcsolatuk Indiában a
földműveléssel. Szavaik között található néhány erre utaló kifejezés. Pl.:
bakro (birka), phuv (föld), kudalo (ásó).
Krassó-Szörény vármegyében volt földterület cigányok birtokában, többnyire
legelő.
I.3.
A cigányok Magyarországon
A
letelepedés után a gazdagabb lókereskedéssel, házalással foglalkoztak. Egy
másik csoportnak a zenélés és a kovácsmesterség volt a fő megélhetési forrása.
A khelderasok (üstfoltozók) a XX. század elején elhagyták Magyarországot, egy
család kivételével. A kapitalizmus fejlődése a kézműipart kiszorította, s újabb
cigány tömegek kerültek a létminimum alá. Így az alkalmi munkások, napszámosok,
kéregetők száma egyre nőtt. A jóslás kártyavetés, lopás került előtérbe.
Anyagilag azok a zenészek kerültek jobb sorba, akiknek állandó muzsikálási
lehetőségeik voltak. Ki is alakult Magyarországon egy sehol másutt így nem
található szórakoztató zenei stílus, amelyet egyes muzsikusok művészi módon
művelnek, generációkon át.
II.
A CIGÁNYOK
FOGLALKOZÁSAI
II.1.
Kereskedelem
II.l.l
A lókereskedelem
Előbb
cserekereskedelem alakult ki, majd a lovakhoz jobban értő cigányok, mint
lófelvásárlók tevékenykedtek. Törzskönyvezett (remunkda) lovakat szállítottak a
katonaság részére. Ez a mesterség hosszú ideig virágzott. A rátermettebbek,
törekvőbbek a grófoknál, földesuraknál, lovászoknál dolgoztak. Ezekből
alakultak ki a jó lószakértők. Ismerték a lovak betegségeit, a gyógymódokat.
Lehetőségük volt több ló tartására, önállósulni tudtak, s ezáltal pénzesebbek,
lóvésabbak lettek. Ebből ered a lovári (pénzes) elnevezés. Ezek a lókupec
cigányok választékosabban beszéltek, mivel olyan kö9rnyezetben éltek, ahol a jó
megélhetés mellett szükség volt a választékosabb, többnyelvű, tiszta beszédre.
Amikor a gazdagok (grófok, földesurak, nagygazdák) lovat akartak vásárolni,
illetve eladni, mindig hívtak magukkal cigány szakértőt. Ilyen híres lószakértő
volt az Alföldön Biszku, Káló, Poskula, Furós Józsi. A grófok, nagygazdák
hozzájuk jártak lovat vásárolni (parádés kocsiba, hátaslónak).
A családok aztán örökölték ezt a mesterséget. A lovári-akhoz természetesen beházasodtak más törzsbeli cigányok. Átvették a
szokásokat, hagyományokat, de emellett átvették a nyelvjárást is.
Vándorlásuk idején a korabeli krónikák írói szerint igen sok lóval, kocsival
haladó cigánykaravánnal lehetett találkozni. Az utazók azt is leírták, hogy a
lószerszámok díszesek voltak, ezüst és rézveretűek. A lovak részére télen még
sátrat is emeltek. A letelepedés idején is nagy becsben tartották a lovakat, az
istállók a lakóháznál gondozottabbak voltak. A lóitató vödör tiszta, külön
helyen tartáj, a lószerszámok fényesek, ha meghibásodik nagy gonddal javítják.
Ez azt bizonyítja, hogy a lovak szeretet a cigányoknál régi keletű, s mind a
mai napig élő hagyomány. Ló nélkül nem
cigány
a cigány tartja a közmondás. Ha a lovat
eladják, sokáig nem bírják ki ló nélkül: az is megesett, hogy az
eladott lovakat a vásár végén többért visszavették. Ismerték és ma is ismerik a
ló betegségeit, azok gyógyítását, de amellett ismerték a lóval kapcsolatos
fondorlatokat is. Ha egy-egy ló megtetszett, messze utat is bejártak érte, még
a lopástól sem riadtak vissza. Az urasági ménesekből loptak, meg a
nagygazdáktól, ahol sok volt a ló.
A kárpáti és oláhcigányok Európa más országaiban még ma is vándorolnak, lovaik
vannak, kereskednek, muzsikálnak, fémmunkát végeznek.
Kép
17. oldalon.
A
szegényebb cigányok lovai a tél folyamán lesoványodtak az elégtelen
takarmányozás miatt. Innen ered a mondás: sovány, mint a cigány lova. Tavasszal
aztán ezek a lovak is felerősödtek.
Megjegyzés
:
A
lóbetegségek gyógyítása, a lovakkal kapcsolatos babonák,
szokások megtalálhatók A cigányok hiedelemvilága c. tanul-
mányban.
A
ló részei:
dumo
(hát)
pashavro
(borda)
kolyin
(szügy)
pulpa
(comb)
chang
(térd)
pori
(farok)
koch
(boka)
kopita
(pata)
ijja
(véknya)
per
(has)
dand
(fog)
korrijakh
(halánték)
oblo
(gömbölyű)
bal=skoma
(sörény)
kama
(sörény
grastuno mas
(lóhús)
zhamba
(béka)
Lótartozékok:
salivara
(hajtószár,
gyeplő)
zen, sheny (nyereg)
ashvar
(kötőfék, kantár)
petalo
(patkó)
hámo
(hám)
zabla
(zabla)
zlag
(zablakarika)
lupunza (béklyó)
zenakari
morchi
(nyeregbőr)
hasló
(szügyelő)
karfin
(patkószeg)
Istráng: ami a lovon
van, az a bőrből készül, ami a kocsi hámfájához csatlakozik, az lehet lánc,
kötél, szíj is.
Zabla:
lehet
sima és lehet feszített. (A sima és feszített zablát a következő oldalon
mutatjuk be.)
Lóval
kapcsolatos szavak:
xaxavel
(etet)
pijavel
(itat)
pravarel
(takarmányoz)
xulyel
(felszáll)
ishtallovo
(istálló)
prastavel
(vágtat)
chambel
(rág)
shandel
(hány)
bechil
(botlik)
grast
(ló)
khuro
(csikó)
astarel
(befog)
bogó
(sovány
ló)
remunda
(törzskönyvezett ló)
hirmitil
(nyerít)
pundró
del
(rúg)
xasal
(köhög)
dindalel
(harap)
grasnyi
(kanca)
hirmisari
(csődör)
Lóeledelek:
karvachi
(kukorica)
ropaj
(répa)
khas
(széna)
detelina
(lóhere)
dudum
(tök)
thuluj,
lozi
(szár)
gugli
ropaj
(cukorrépa)
gilchi
(burgonya)
mal
(mező)
char
(fű)
II.
1.2. Marhakereskedelem
A
gurvárok ökörhajcsárok voltak, Erdélyből hajtották a marhákat Bécs felé. A
letelepedés után mint edényfoltozók, kolompárok, bádogosok dolgoztak. A
XX. század elején még sátorban laktak. Hidegkovácsokként járták a Duna-Tisza
közét.
II.
1.3. Egyéb kereskedelem
Tollfelvásárlás
Használt
ruhák vétele, eladása
Rongykereskedelem
Régiségek
vétele, eladása (zsibárus)
Kerámia
és egyéb iparcikkekkel való kereskedés
Vaskereskedés
II.
2. ÁLLATTARTÁS
A
hagyományos lótartás mellett a tehén, bika, sertés, liba és egyéb háziállatok
tartása is kezd kibontakozni.
II.
3. MULATTATÁS
II.
3.1 Zenélés, éneklés
A
zenész cigányok magukat „úri” cigánynak
tartják. Önmagukat
romának, kohánynak nevezik. A cigány népzenét ritkábban játsszák,
inkább újabb keletű népies magyar műzenét, amit a nem cigány lakosság
cigányzeneként ismer. Sőt, a világ számos részén a zeneileg műveletlen közönség
a cigányzenét véli magyar népzenének. Hangszereik a hegedű, cimbalom, klarinét,
nagybőgő, brácsa.
Az oláhcigányok általában csak maguknak muzsikálnak, hangszereik a tambura, a
citera, és ritmuskíséretnek kanalak, kanna buffogtatása, illetve szájbőgőzés a
divatos. Ők játsszák a valódi cigány népzenét.
A cigány népzene nagyon is különbözik attól, amit a cigányzenészek a zenés
szórakozóhelyeken játszanak.
Megjegyzés: A cigány
népzene, népköltészet megtalálható
A cigány népzene c. tanulmányban.
II.
3.2. Körhinta, céllövölde
A
kárpáti cigányok egyik csoportja, az ún. szinto cigányok mint mutatványosok,
körhintások, céllövöldések járják az országot. Előbb gyerekek hajtották a
körhintát (bolondkocsi, lánchinta), később motor hajtotta a hintákat.
II.
3.3 Cirkuszosok
(cirkuszi
mutatványosok)
A
cirkuszoknál lóápolók, kötéltáncosok, mutatványosok. A nyugati országokban
bűvészek is.
II.
3.4 Medvetáncoltatók
A
medvetáncoltatók neve: ursari. Ma ez a foglalkozás Erdélyben, Romániában fordul
elő.
II.
3.5. Majomtáncoltatók
II.
4. Kézműipar
II.
4.1 Fémműves cigányok
A
fémműves cigányokat négy csoportra lehet osztani:
l. Kovácsok (melegkovácsok)
2. Szegkovácsok (iszkápások)
3. Foltozók (hidegkovácsok)
4. Rézművesek (xarkomari)
II.
4.1.1
Kovácsok
Ezek
a cigányok patkolók (petalári), fúrókészítők (fredyelari), szegkészítők
(karfinari), fegyverkovácsok (pushkari) voltak. Természetesen emellett más
fémmunkát is végeztek.
Elkészített
munkáik:
szegfúró vagy cigányfúró
nagy nyeles fúró (burdexa)
gereblyefúró (gereglyako fredyelo)
létrafokfúró ( skarako fredyelo)
széklábfúró (skaminesko fredyelo)
kerékagyfúró ( rotako fredyelo)
háromágú fúró (trine kranzhengo fredyelo)
gereblye (gereglya)
edényfoltozó szeg ( romano karfin)
borjúpalóka (libicka vagy bilincke)
S-szeg láncba (bangó karfin)
pipaszurkáló (lyuvavako surkalovo)
karikagyűrű (anglustyi)
fejesszeg (csheresko karfin)
pernyehúzó lapát (lapata)
szalmahúzó szigony (sigonyi)
üvegtál drótozása
kocsik részeinek vasalása, gémeskutak vasrészeinek elkészítése,
abroncsolás, patkókészítés.
Szerszámok
Vándorlásuk
alatt műhelyük még nem volt. Földbevájt kohót, kecskebőrből készült fújtatót
használtak. A letelepedés után műhelyt építettek, több helyen ez a műhely az
istálló egy része volt. A műhely felszerelése olyan volt, mint a nem cigányoké:
fújtató (pishot), kohó (vignya)
üllő (kovanca, dopo, kovardyi)
nagykalapács (baro chokano)
kiskalapács (cino chokano)
nyeles vágükalapács (shindo chokano)
simító kalapács vagy tetzhammer ( tecxammeri)
hosszúnyelű folgó ( klyashto)
Az
üllő lehetett sínvasüllő vagy nagy kovácsüllő
csípőfogó (klyashto)
kétkézvonókés (kashteski shuri)
lyukasztó alátét (felyi) lehetett csavar is
vágó, véső (gleta, glevinija) reszelő 8rin)
Néhány
vasmunka rövid leírása:
Patkókészítés
Laposvas
megacélozása, meghajlítása, a ló patájához illesztése.
Szegek
helyének kilyukasztása.
A
patkó végeinek kikovácsolása.
A
patkó lehet sima ( egy darabból áll), lehet csavaros, amikor a patkó végeire
menetet vágnak és abba csavarják bele a kapaszkodó helyes vasakat. Télen
gumibetéttel használható, a gumi a csúszást megakadályozza. Vigyázni kellett a
ló patáinak helyes kialakítására, hogy a patkó pontosan kerüljön a lóra, majd a
szegeléskor ne sértsék meg a „békáját”
(zhamba).
A patkószeg helyét úgy alakították ki, hogy a patkószeg feje beilleszkedjen a
patkóba.
A patkót melegen próbálják a lópatára, hogy a körmöt kissé megpörkölve a
helyére illeszkedjen. Használt patkó kiigazítása a vastagabb részek
lapításával, a vékonyabb részek tömörítésével történik.
Patkolás
A
patkolás a cigányok ősi foglalkozásához tartozott. Ma már kevés közöttük a
patkolókovács, aki nemcsak patkókat készített, javított, patkolta a lovat,
hanem egyéb kovács munkákat is végzett, mint pl. kerékabroncsolás,
hordóabroncsolás.
A patkó lehet: téli, nyári, griffes, gumis, közönséges és gyógypatkó. Ezeket a
patkókat a ló patájának és az időjárásnak megfelelően készítik.
A
patkolás menete
vagyis felsütik a patára. A patkóban sarokcserét eszközölnek, vagy griffet
hegesztenek rá.
A
patkósarok: a patkó szárainak végébe menettel behajtható
magasítás.
A
griff: hajlatra hegesztett anyagvastagítás.
A patkósarok és a griff célja a talajon való jobb kapaszkodás.
Új
patkó készítése
Laposvas
hajlítása, formázása.
Alakítás
a ló patájának megfelelően. Felsütés a patára. Griffelés, sarkalás, gumizás.
(A
gumibetét a muraközi lovaknál szükséges, mert nagy terhet húznak.) A patkó
felverése 6-7-8 patkószeggel történik (szeg=karfin).
A szegelésnél vigyázni kell, hogy a szeg ne az elevenbe menjen. A szegelés után
a ló lábát a bakra teszik és kiigazítják reszeléssel a patát.
A patkolást nem tűrő lovakat kényszeríteni kell. Egyik ilyen kényszerítő eszköz
a pipa, vagy ajakszorító. Ez egy kemény farúd, egyik végén lyukkal. Ebbe
egy kis kötélhurkot tesznek. A ló orrlyukai (hunya) alatt egy kis pamacsot
áthúznak rajta, és a nyél csavarásával megszorítják. A ló elzsibbad, és tűri a
patkolást.
A ló lábát kötéllel rögzítik, a csánkon és a csüdön keresztül többször X
formában tekerik a kötelet. (Csánk cigány eredetű szó, jelentése:
térd.) A lovat patkolás előtt jól kifárasztják, kitartó hosszú futással.
Ennek a módszernek a neve: londzsolás ( lundzhi cigányul: hosszú).
Patkolás
kalodában
1.
Palánkkaloda.
Deszkafal, oszlopokhoz erősítve, a falban lyukak a köteleknek. Egy méterre
helyezték el a műhely falától.
2.
Oszlopos kaloda.
Négy darab 3 méter
hosszú oszlopot egy méterre ástak a földbe, ezeket
összekötötték rudakkal, valamint két csörlővel. Ezután hevederekkel a
lovat
a magasba emelték ( a has és a szügy alatt.)
Cigánykovácsoknál kaloda nem volt, de az előbbi lófelfogási módszereket
alkalmazták. A cigányok lovai általában hallgattak gazdáik szavára, sok helyen
ma is a lovak csak cigányul értenek. Az uradalmi kovácsoknál ‑ ahová
cigánykovács is bejáratos volt, különösen, ha ismert volt a környéken, ‑ volt
kaloda, mégpedig oszlopos kaloda.
Fúrókészítés
Szegfúró
vagy cigányfúró
40-50
cm hosszú acélpálca, 3-4-4,5
mm átmérőjű. A fogó elkészítése (izzítás, kalapálás kb.
30-szor).
A
toll elkészítése
A
nyers fúró kireszelése. A nyers fúrót egy kis fatuskóra teszik vagy egy
földbevert kis karóra (kopichi). Többféle reszelőt használnak (rin). Amelyik
elkopott, azt lyukasztónak használhatják (priboj).
Szimplahegyű:
felhasználható fagereblye fogak, kapusarokvasak, kútágasok, kerékagyak stb.
készítéséhez. A nyél felőli rész kikalapálása.
Duplahegyű
fafúró
Kemence
pernyehúzóhoz, kútágashoz, általában keményebb fához használták.
A
nyél felőli rész kialakítása.
A
toll elkészítése kb. 30-szori felmelegítést kíván.
Kép
30.oldalon
Háromágú
fúró készítése
Ennek
a fúrónak az elkészítése igényli alegtöbb munkát, időt, szakértelmet. Csak a
legjobb fúrósok vállalkozhatnak rá. Ez az igazi cigány specialitás, nem cigány
kovács nem csinál ilyet. Előnye a három különböző méret, könnyű a fogása;
hátránya, hogy fogásakor megsértheti a kezet. A fúró méretei általában 3, 4, 5 mm átmérőjűek.
(Virágkertészek használnak ilyen fúrókat virág és gyümölcsfák oltásánál.)
Elkészítésének ideje 6-8 óra, és 90-100-szori felmelegítést kíván.
A nagy kovácsüllő széles farönkön nyugszik, nincs rögzítve, mozgása van,
az üllő alja lyukas, és ebbe belemegy egy vasszeg, mely a rönk közepéből áll
ki. Ez a szeg a lyuk üregét nem teljesen tölti ki. Így az üllőnek húzása van,
és szép pengő hangja. Az izzításhoz vagy csak kovácsszenet, vagy
faszénnel kevert kovácsszenet használnak.
Nagyon fontos az izzítás mértéke, mert túlhevítésnél elég a vas. A vasúti sínből készült üllőt vagy
a földre helyezik, vagy fára, és rögzítésként szegeket ütnek melléje, hogy
húzása és hangja legyen.
A
gyártás menete
Kiindulási
anyag egy laposvas ( ill. acéllap).
Mérete:
80x20x3 mm. Izzítás után a feléig be kell vágni és a közepénél egy V-alakú kis
pöcköt kell kivágni. Többszöri melegítéssel tömörítés, nyújtás. A toll részének
kigömbölyítése, majd a végek tollá alakítása. A toll kialakítása kalapálással,
majd meghajtás után formázás. Ez a nyers fúró. Ezután történik a kireszelés.
II.
4.1.2 Szegkovácsok
A
szegkovácsok hidegen és melegen is dolgoznak. Munkáik akkor voltak kelendőek,
amikor még a hajókat fából készítették. A hajók deszkáit iszkápákkal
fogatták össze. Ezeket a cigányokat iszkápás cigányoknak is nevezték. (Folyók
mellett éltek, pl. Győrben.)
Iszkápák
Hajók,
dereglyék, ladikok deszkáit iszkápákkal erősítették össze. A repedéseket is
ezekkel varrták össze.
A
réseket mohával tömték tele, és iszkápákkal húzatták össze. Az iszkápa rombusz
alakú vaslemez, melyet középen derékszögben meghajlítanak.
A
kovácsok hajószegeket, bányasíneket is készítettek.
Készítményeik:
Jászolkarika
Ezt
csavarták be a jászolgerendába és ehhez kötötték a jószágot.
Hajószeg
Méretei:
10-30 cm .
Hajók faalkatrészeinek összefogására használták a mennyezeteken.
Csőkampó,
gázkampó
Gázcsövek
falhoz való rögzítésére használták.
Bányasínszeg. Méretei:
8-as, 12-es.
Sima
tetőkapocs, vagy ácskapocs
Fordított
ácskapocs
Kétlyukú
padvas (babásfejű
pangleizli). Nádszálak felerősítésére használták, két lyukkal, két szegnek.
Rabitz-szeg. Nádpalló
felfogására.
Háromütközős
tolózár
és egyéb kapuvasak.
Szárnyasszeg.
Hegymászócipők
talprészeit szegezték vele.
Kampósszeg
Épületbádogos
munkáknál kellett.
Fillérszeg. Pántos
ajtókhoz kellett szegeléskor.
Gerebenszeg. A tilolt
kender, len fésüléséhez használták, a gerebenszegek olyanok, mint a
patkószegek, csak hosszabbak és vékonyabbak.
Vaskapuk
díszei. Kovácsok
és szegkovácsok is csinálták. Díszes kilincsek, pántok készítése.
II.
4.1.3 Foltozók, edélyfoltozók
Cigány
nevük gurvari (ökrösök, mert eredetileg, ill. a fémművesség mellett marhákat
hajtottak a császárvárosba, Bécsbe), másik nevük kolompár, fodozóva. A század
elején még vándorcigányok voltak, sátrakban laktak. Ma Bács-Kiskun megyében él
a legtöbb kolompár cigány. (Kecel, Kiskunhalas, Kiskunmajsa.) Ezek mindig
hidegen dolgoztak, ezért szokták őket hidegkovácsok-nak
is hívni.
A folgozó cigány felszerelése : üllő, láda, zsák, szerszámok. Ezt az üllőt
földbe verték, vagy keményfába (fatörzs). A szarv alakú üllőt (üllőket)
sátorszegnek is használták. A dopo a vállon volt, rákötve egy zsák, amelyben a
szerszámok voltak. Ennek az üllőnek hosszú szára volt. Akinek drótos ládája
volt, az a ládában tartotta a szerszámokat, és az üllője olyan volt, hogy
földbe vagy fába bárhol bele lehetett ütni.
A foltozó
cigány
a ládát a hátára vette, az üllő a ládában volt, amit mindig oda is tett vissza.
Az üllő mérete 8x8 cm és 20,30 cm magas, 15-20 cm mélyen verték bele a földbe.
A vállon hordott üllő lehetett keményfából, melynek hosszú nyelét a földbe
ütötték. Így az üllő feje 60-70 cm-re volt a földtől. Ezen végezték a
foltozást, kalapálást. A keményfából készült üllőt bádoglemez (tino, pulnija)
és ónozott lemez (cinpléh=mojiv) kiegyenesítésére használták. Ilyenkor
fakalapácsot is használtak. Ennek a faüllőnek a neve kopidyi volt. A kisebb
méretűé kopichi (kopachi=fa).
Az
olló szára U-alakban befelé görbül, hogy védje a kezet, az ujjakat. Kalapáccsal
ütve a vastagabb lemezek is vághatók voltak.
Kalapács
(chokano)
Nagykalapács
(baro chokano)
Harapófogó
(klyashto)
Kisebb
fogó
(klyashtuco)
Laposfogó
(chipévo)
Reszelő
(rin)
Lyukasztó
(priboj, pribojci)
A
lyukasztó reszelő szárából is készülhet
Anyacsavar
alátét
(félyi)
Sínvasüllő
(kovanca). Ezen lemezeket is lehetett egyenesíteni, hajlítani, vastagabb
lemezeket is. Ez inkább a kovácsokra volt jellemző, de található volt
foltozócigányoknál is.
A
foltozókhoz tartoznak a bádogosok is (pulnijari, hanutori). A
bádogosok forrasztottak is. A felületeket sósavval ( zalzajero) vagy
szalmiákkal (capariko) tisztították. A bádogosok a forró pákát ( melegítés
benzinláng mellett, illetve faszénparázson) szalmiákba mártották, majd a
felületre helyezték, aztán tették rá a cint. A bádogosok csatornákat
készítettek, kályhacsöveket (cavija), bádogedényeket (vedreket, lavórokat,
itatókat stb.)
A
folgozók lábast (astachi), fazekat (piri, tigaja), öntött vaslábast (trondya),
bográcsot (kekava), vedret (vedra), tepsit (tepshija) javítottak, készítettek
új tepsit, vödröt, bádogedényeket ( pulnijake vasuri), szemétlapátot (lapata),
üstházat (kekavako kher), dobkályhát (kalyha).
Néhány
munkájuk rövid leírása
Edényfoltozás
Oldalon,
fenéken. A hibás részt ki kell vágni kör alakúvá. Két egyforma kerek foltot
kell készíteni, melyek nagyobbak, mint a hibás rész.
A
foltok közepét ki kell lyukasztani a szegecsnek. Lisztből kevés csirízt kell
csinálni, a két kerek foltot kell bekenni vele, s az edény külső és belső felén
a két foltot össze kell szegecselni.
A
szegecs lehet drótból is, illetve gyári készítményű (vas vagy aluminium
szegecs, illetve drót). Ha a lyuk az oldal és fenék találkozásánál van, akkor a
foltokat meg kell hajlítani a kívánt mértékben, hogy illeszkedjen a fenékhez.
Ha
a lyuk kicsi, a javítás megoldható egyszerű szegecseléssel is. Alumínium drótot
vágnak méretre, a lyukba helyezik, hogy a szegecs szoruljon, aztán a drót két
végét szétkalapálják.
Fenekelés
Edények
aljának, vödörnek új fenék készítése. Az edény rossz fenekét ki kell vágni,
majd peremet kell kialakítani, hasonlóan a fenéklemezre is. A peremeket
egymásba illesztve, csirízzel bekenve kell összekalapálni.
Vödör
fenekelésekor szoktak a vödör aljára 3-4 cm széles vaslemezt tenni erősítésnek,
melyet szegeccsel fogatnak össze.
Szeg
nélküli folt a cinta.
A
lyukas edényt kissé tovább vágják, hogy a lyuk hosszúkás legyen. Egy
bádoglemezt kell foltnak felhasználni, mely deltoid alakú. Ezt a lemezt kell
úgy meghajlítani, hogy szegecs legyen belőle.
A bádogszegecset a lyukra kell tenni, és kihajlítva a lemez széleit össze kell
kalapálni.
Hordóabroncs
készítése
Lemez
kivágása méretre, majd egy-két szegeccsel a lemezvégek összeillesztése.
Üstfoltozás
Kis
lyuk megfoltozása ugyanúgy történik, mint az edényeknél. Ha nagyobb a hiba,
akkor a hibás részt teljesen ki kell vágni, peremet kell tenni rá,
hasonlóképpen a foltra is, és úgy kell az egymásbaillesztett részeket
összekalapálni. A folt lehet bádoglemez, illetve rézlemez.
A
gömbölyű felületek összekalapálásához szükséges egy különleges szerszám, egy
gömbölyű nyeles vas (felni). A nyelénél fogni lehet, de földbe vagy fába is
üthető.
Kép
a 43. oldalon
Tepsikészítés
A
bádoglemez méretre vágása a tűzhely sütőjének megfelelően. A lemez széleit ki
kell peremezni, majd a peremeket egymásba illetve a négy saroknál különös
gonddal össze kell kalapálni. A fület szegecseléssel kell hozzá erősíteni.
Hasonlóan
készül hamutartó, lerni vagy sütő, vízforraló edény is.
Új
vödör készítése
Bádoglemez
meghalítása, peremezés, fenéklemez kivágása, peremezés, a peremek
összeillesztése, több helyen szegecselés. Hasonlóan készülneka lavórok,
vajdlingok is.
Üstház
készítése
Tartozékok
Lábak: három vasláb
vastagabb vaslemezből, melyeket két-két szegeccsel vagy csavarral erősítenek az
oldalhoz.
Fogantyúk
A
két fogantyú gömbvasból készül, a két végénél el kell laposítani és ki kell
lyukasztani a szegecs helyét vagy a csavar helyét.
Aljzat
és rostély
Az
alj kerek lemez, a rostély helyét kell kivágni. A fenéklemezt ki kell
peremezni. A rostély elhelyezése és beerősítése azután, hogy a fenéklemez és
oldallemez peremei egymásba lettek illesztve.
Ajtó:
bádoglemezből
készül, lehet jobbos és lehet balos is.
Üstház
oldala
Lemezből
készült oldal. Lemez kivágása méretre, peremezés, meghajlítás, ajtó helyének és
füstölő helyének kivágása, a lemez gömbölyítése és összeszegecselése.
Hordóból
készült oldal. Alj kivágása a rostély helyének, az ajtó kivágása, a füstcső
helyének kivágása. A cső lemezből készül, szegecseléssel, peremezéssel.
Az üstház felső része befelé peremezve, és vagy gömbvas, vagy kerékpárkerék
abroncs kerül a perem alá, és így kalapálják össze. Ez ad szilárdságot az
üstnek, hogy ne mozduljon el. Az alsó részt befelé kell peremezni, hogy a
fenéklemez szilárdan álljon.
Dobkályha
készítése
Vastagabb
vaslemezből, meghajlítva, összecsavarozva vagy szegecselve. Három vagy négy
lábbal készül. A lemezbe ajtót és füstkivezető nyílást kell vágni. A füstcső
nyílása az ajtóval szemben legyen.
A kályha teteje egy darabból készül, a peremek kihajtása után az
összeillesztés, erősítés szegeccsel vagy csavarral történik. Készíthető
dobkályha henger alakú elhasznált tárgyból is., pl. mosógépből. A megfelelő
részeket ki kell vágni, lábakat kell ráerősíteni és a tetőt hasonlóan
elkészíteni, mint a lemezből készült kályhánál.
Az üstház és a dobkályha fatüzelésű. Belső rését lehet agyagos sárral bélelni,
vagy az agyagba sót keverni, hogy erősebb legyen.
II.
4.1.3.1 Lakatosok
A
lakatosmesterséget a középkorban kezdték művelni a cigányok. A
kovácsmesterségből vált ki. A lakatok, zárak válnak általánossá, amikor a
magántulajdn védelme kerül előtérbe.
Utazóládák pántjainak elkészítése is laktosmunkát igényelt. Kulcsok, zárak,
rácsok készítése előbb jobb lemezből, majd egyre vastagabb, erősebb anyagból.
Rézkilincsek készítése is lakatosmunka volt, illetve az ajtón lévő kopogtató
is. Sok helyen a kovácsmester lakatos munkát is végzett. Lakatos név, illetve
mesterség sok helyen szerepel még népdalban is.
Díszes tárgyakat is készítettek a cigányok, mint pl. a díszes kapukat,
lámpákat. A puskaművesség mellett végezték a lakatosmunkát is, mely az utóbbi
években csak a lakatos mesterségre korlátozódott. A lakatosmesterek készítették
a különböző fogókat, ajtópántokat, zárakat, kulcsokat.
II.
4.1.4 Rézművesek
A
rézműves cigányok is több csoportra oszthatk:
1.
Üstfoltozók (khelderashok)
2.
Csengőöntők (klopotari)
3.
Gyűrűkészítők (zhavrazhi) és egyéb réztárgyakat készítők.
A
rézművesek közös neve: xarkomari
II.
4.1.4.1 Üstfoltozók
Az
üstfoltozó cigányok a foltozás mellett új üstöket is készítettek. A
századfordulón (XX. század) szinte mind elhagyta Magyarországot a kényszerű
letelepítés miatt. Igen sok országban élnek, folytatják mesterségüket.
Dialektusuk jelentős, mivel a lovár mellett az ő dialektusukban számos alkotás
jelent meg. Az üstfoltozás mellett más munkát is végeznek ( köszörülés,
foltozás, stb.).
Új
üst készítése
Rézlemez
kerekre vágása után a lemezt gömbölyű felületen kalapálják úgy, hogy a fenék
gömbölyű legyen. Az üst felső részénél peremet hajtottak, majd egy vasat
(gömbvas) kifelé hajtott perem alá tettek és a kifelé hajtott peremet
ráerősítették. Ezután a két fogót erősítették rá.
A kis hibás üstöt szegecseléssel is ki lehetett javítani A nagyobb lyukat már
foltozni kellett úgy, mint az edénynél, a hibás részt ki kell rojtozni, a
foltot is hasonlóképpen, majd a rojtozásnál kell összeilleszteni és
beolvasztani. Az olvasztást kis házi fújtatóval végezték, olvasztott rézzel. A
kohó (vignya) a földben volt, a fújtató (pishot) itt is kecskebőrből készült.
Üstök javítása peremezéssel is történt, amikor a hibás rész felől is, a folt
felől is peremeket csináltak és akét peremet egymásba illesztve
összekalapálták. Az üst rézből volt, a fogantyúk vasból. A rézlemezt
fakalapáccsal kalapálták, ezek használata nem volt általános. A kis üstök,
bográcsok viszont mindig vasból voltak.
II.
4.1.4.2 Csengőöntők
A
csengőöntő cigányok csengőt, fokost, juhászkampót, pipaszurkálót, dohányfűzőt
öntöttek, készítettek. A formázó edény neve pandila. Öntés előtt ezeket a
formázó edényeket kell elkészíteni. Két pandilát kell készíteni. Az egyik a
negatív (bemélyedő), másik a pozitív (kiemelkedő) homokminta tartására szolgál.
Egy 20 cm átmérőjű 30 cm magas bádogedényt kétfelé vágni úgy, hogy egyik 10 cm
magas legyen, a másik 20 cm magas. (Ha az edénynek van feneke, ki kell vágni
előbb.) Mindkét edény tetején 1/2 cm-es egyenes karimát kell kifelé hajlítani,
hogy a két karima egymáshoz illesztve zárjon.
Az
alacsonyabb edény belső felére (falához) egymással szemben két bádogfület kell
szegezni, ezek a fülek 6 cm magasságban kifelé görbülnek. Az illesztésnél a
másik edényből ki kell vágni akkora darabot, hogy a fülek beleilleszkedjenek.
A homok (kishaj) aprószemcsés legyen, hamuval kell (ushar) összekeverni
úgy,hogy ne ragadjon össze. A magasabb pandilát peremével lefelé kell tenni a
földre, egy rongydarabra. Közepébe egy ütő nélküli csengőt kell beletenni. A
pandilát kifúrni a csengővel egyvonalban, és a csengőt egy szeggel rögzíteni
kell. Felülről homokkal kell megtölteni és ledöngölni. Majd a pandilát meg kell
fordítani, ahol látszott a csengő belső ürege. A csengő melletti homokfelületet
összetört faszénporral kell beszórni, hogy a két homokréteg nem ragadjon össze.
Az
alacsonyabbik pandilát rá kell tenni a magasabbra, ebbe is homokot kell
tölteni, majd ledöngölni. A két pandilát szét kell szedni és a homokcsengő kiemelkedett.
A homokcsengő tetejére kevés vizet kell csepegtetni, majd késheggyel kis
nyílást kell csinálni rajta, amibe ismét vizet kell csepegtetni, majd egy
U-szeget a csengő tetejére helyezni: ez tartja a csengő ütőjét. Vékony
szárszerű homokot kell csinálni vízzel, és a homokcsengő felületére egy vékony sárréteget kell tenni. Ezt azért kell, hogy majd ne
legyen az öntvény ripacsos, illetőleg a tűzben nehogy meghasadjon.
A magasabbik pandilában lévő homokot ki kell vágni körkörösen, amíg a csengő
füléhez nem érnek (kúpszerűen mélyítve), majd óvatosan ki kell húzni azt a
szeget, amely a csengőt tartotta, és kicsit ütögetve kiesik a mintacsengő. A
hosszú szeget vissza kell dugni a helyére, majd a kiesett csengő helyét is
vizes homokkal kell kiegyenlíteni.
A pozitív formát is és a negatív formát is faszénporral kell beszórni. Ezután a
homokmintákat kell kiszárítani. Az alacsonyabb pandilát (10 cm) ‑ amiből
a homokcsengő állt ki ‑ állítva, a másikat fektetve egymás mellé kell helyezni,
majd gallyakkal óvatosan körülvéve, teljesen be kell fedni a két pandilát. A
formák téglavörös színűre égnek, amihez 40-50 perc kell. Szárítás után a két
pandilát össze kell illeszteni, majd a karimák mentén sárral körül kell
tapasztani, hogy a záródás légmentes legyen.
Akkora gödröt kell ásni a földbe baltával vagy valami más szerszámmal, hogy a
két pandila, melyet sárral tapasztottak össze, elmerüljön a gödörben, de
mélyebben is pár centivel. A beöntőnyílást egy sárral körültapasztott szeggel
kell elzárni, ennek neve bodzo. A pandilákat körül kell tömködni földdel úgy,
hogy a bodzó körül mélytányérszerűen legyen a föld, amiből kiáll a bodzó.
Réz
megolvasztása
A
bodzó mindkét oldala egyenletes levegőfúvást kell, hogy kapjon. A fújtató kecske-
vagy birkabőrből készül. A fújtatót sínvassal vagy más nehezékkel rögzítik.
A már izzó faszénre (vagy kovácsszénre) rézdarabokat kell tenni, és fújtatni,
hogy a réz megolvadjon. A réz valamivel több, mint a mintacsengő súlya volt.
A bodzó körül összegyűlt olvadt rezet keverni nem kell, amikor a réz teljesen
olvadt állapotú, a bodzót le kell tépni, és a réz lefolyik a formába.
Öntés után a pandilákat szét kell szedni, és a nyers öntvényt meg kell
tisztítani a homokszemektől, szennyezésektől (reszeléssel, csiszolással). Az
olvadt réz közé szoktak tenni kevés cint is és egy kis darab alumíniumot is.
Régebben a csengőkhöz ezüstöt is használtak, ezüstpénzt dobtak az olvadt rézbe.
A csengők mellett juhászkampót (kampovo) és fokost (kerligo) is hasonlóan
készítettek rézből. A nyelek helyét úgy kellett kialakítani, hogy a homok
szilárd maradjon.
II.4.1.4.3
Gyűrűkészítők és egyéb réztárgyakat készítők
Rézgyűrűk
készítése
Rézcsőből
átalakítással (sárgaréz, vörösréz), rézdrót összeforrasztásával, rézlemez
összeforrasztásával.
A nyers gyűrűket csiszolták, alakították, reszelték, fényesítették.
Az öntvénygyűrűknél az öntéskor ezüstöt is használtak. A gyűrű lehet sima, és
pecsétet tartalmazó is. A pecsétgyűrűkön a pecsét saját anyagából is
készülhetett, de lehetett pl. ezüstpénz is, melyet egybeolvasztottak a
gyűrűvel. A gyűrűk pecsétjén lehet monogramm, lófej, patkó, kígyófej, stb.
Ezeket többnyire véséssel készítették.
Rézbélyegzők,
pecsétek
Állatok
bélyegzésére volt használatos. Ezek a pecsétek lehettek jelek is, és a
tulajdonos nevének kezdőbetűi is.
Ezeket
a pecséteket az írástudatlan cigányok is el tudták készíteni. Híres Békés
megyei cigány volt Pecsenyi Károly (pecséti), aki ilyen rézlemezbe vésett
pecséteket csinált, még arcképet is vésett rézlemezre.
Régebben rézmozsarakat, rézkilincseket is ön töttek.
Burnótszelence
készítése
A
burnótszelence kis dobozka a dohánypornak, fedele nyitható, a fedelén diszes
rajzok, monogramok.
Aranyművesek
Indiában
már voltak a cigányok között aranyművesek is. Az arany szó a cigányban indiai
eredetű, az ezüst is (somnakaj = arany, rup = ezüst). Mai nevük
chandrari (chandro = ékszer, nemesfém-ékszer).
Arany ékszerek, arany tárgyak előállításával ma már nem foglalkoznak,
csak eladással (lásd. II. 4.8).
Aranymosó cigányok Erdélyben voltak, királyi rendelet engedélyezte részükre az
aranymosást. Cigány nyelvüket a románra váltották át, így lett a nevük beash,
beashi. ( A román bányász szótól is származtatják nevüket, bár meg kell
említeni, hogy az indiai Beasz foly is lehet névadójuk, mert a cigányok
mfamunkát is végeztek, s a folyó menti fák szolgáltatták az alapanyagot.)
II.
4.1.4.4 A fémművesség
Terény
János, a magyar vasművesség egyik jelentős történetírója, túlzott jelentőséget
tulajdonít a cigánykovácsoknak, szerinte a vasgyártás egyik módját, mely a bucaműveletnek egyik neme volt, Magyarországon
meghonosították. De, sőt, az indiai vasgyártást Európa többi országai is a
vándorló cigányok révén ismerték meg.
A Zemplén megyei cigányok fémművességéről 1619-ből van adat. A sárospataki vár
szolgálatában állottak, forgó karikákat, fúrókat, malomhoz és teknőhöz eszkábált
lécszögeket és marokvas szögeket készítettek. Csicsva (Cziczva) várát bemutató
rézmetszeten, 1686-ból, vándor cigánykovácsok is láthatók. Munkácson, az
uradalomban 1682-ben, Székelyhidán 1647 körül fegyverkovácsok dolgoznak. A
XVIII. század elején a cseszneki várban is vannak cigánykovácsok. Nagyida várát
1556-ban Perényi a cigányaival védelmezi.
Miskolcon a XVII-XVIII. században a város több alkalommal csináltatott
cigányokkal boronafogatot, patkószeget és más fémmunkákat. Az 1706-ban kiadott,
majd 1739-ben megújított limitáció megmutatja, milyen sokféle munkával
foglalkoztak a cigánykovácsok.
Cigánykovácsok
(Részlet
az 1706-ban kiadott limitációból)
Egy
Eöregh Lapos Vass nádlástul Csoroszlyástul vas todastul egészen bé borotva
Nádfü csinálással edgyütt életével edgyütt
életével
edgyütt
54
csoroszlya
toldastul
12
ételt
adván pénzül defalcaltessék
csak
külön csoroszlya
nádlástul
12
Ujj
szántó Lapos Vas
csinálástul
75
Egy
csoroszlya
csinálásért
06
Eke
nádtul szögvel edgyütt dirib darab
vasbul
Csinállya
06
Ha
sin
vasbul
03
Edgy
Czimer vastul szegekkel
edgyütt
06
Egy
marok vasat apró vasbul fel
veréséért
06
Sin
vasbul felütésével
edgyütt
03
Tengely
végh szegh
füle
04
Másféle
Tengely Végh
Szegh
02
Két
küllő karikát kapcsával
edgyütt
12
Az
két fogóra edgyet
edgyet
06
Foglaló
karikáért felütésével
edgyütt
03
Egy
pár csizma patkolásért Czigány
vasábul
09
Egy
eöregh kerek egy furu Csinálásért gazda
vasábul
s
acéllyábul
45
Bokázó
Furutul
24
Egy
Derek Szegh furutul
Gazdaébul
12
Czapzó
furu
csinálásátul
09
Gazda
vasábul edgy eöregh ajtó hevedernek
Sarka
12
Egy
jó Bákótul Gazda
vasábul
60
Ezek
Sindely Szegh Czigány
vasábul
80
Gazda
vasábul
36
Száz
Létz Szegtül Czigány
vasábul
24
Gazdaébul
15
Egy
lora való Patko Csinálástul Gazda
vasábul
12
12
szegért
Egy
tollas véső
csinálásért
18
Fületlen
vésőért
09
Egy
Derék Szegh
Csinálásért
06
Egy
Malom guzsaly
vasért
24
Berbencéért
36
Serpenyőért
40
A limitációból az is látható, hogy a cigány kovácsok abban az időben sokkal
többféle munkát végeztek, mint jelenleg. Jaavították az ekéket, készítettek
különféle fúrókat, szegeket, még csizmapatkót is.
A cigánykovácsok tehát kovácsolással, lakatos munkával, foltozással
foglalkoztak, de ez párosult sok helyenkéregetéssel, muzsikálással,
vályogvetéssel. A jó kovácsmunkások az uradalmakban és mint községi kovácsok
tudtak maguknak megélhetést és jobb anyagiakat biztosítani.
Például Borsod megyében 1873-ban 3100 cigány élt. Ezek közül 232 muzsikus, 195
kovács, 107 téglavető. (Ugyanakkor Szeben városában és környékén 5800 a
cigányok száma.)
*
A fújtató készítése juh, kecske- vagy kutyabőrből készül úgy, hogy az állat
megnyúzása után a bőrt kifeszítik, meszes oldattal a szőrt eltávolítják, majd a
bőrt V alakban zsákszerűen összevarrják. A csúcsában egy vastagabb farészbe
vascsövet dugnak, a bőrzsák szélére két lécet, esetleg bőrdarabkát szögelnek.
Ilyen fújtatót említ Orbán Balázs is 1869-ben a Székelyföldről.
A fújtató másik fajtája a kisméretű, többrészes, szelepes, gyárakban készített
fújtató. (Ilyen látható a Csicsvai vár rézmetszeten.)
A kohót agyagos sárból készítették. A fújtató egészben lenyúzott birkabőr,
aminek a lábait elkötötték. A nyakába rézcsövet erősítettek, melyek külső végét
laposra kalapálták, hogy nagyobb legyen a levegő nyomása. Egy helyen meg kell
hasítani, ahova belülről bőrt erősítenek. Ez a szelep, ahol a levegőt beszívja.
A földbe két tenyérnyi gödröt ásnak (vájnak) két oldalán félkör alakú arasznyi
magas sárfalat raknak, az elejére is, de ennek az alján akkora lyukat
fúrnak, amin befér a fújtató csöve.
A nagy kovácsfújtatót a műhelyekbe szerelték fel. Ez is szelepes, állványra
szerelhető. Ilyen fújtató volt az uradalmakban, a községi kovácsműhelyekben, s
néhány jobb módú fúrókészítő cigánynál.
A kovácsok munkái közül a legfontosabbak voltak a fúrók, különféle méretekben.
Majd a csizmapatkók, s egyéb melegkovács munkák követték, mint kaszakarika,
fogó, véső, ácskapocs, vasháromláb, kaszaüllő, kaszakalapács, sárkaparó,
kétnyelű kés, kaszaék.
II.
4.2 Famegmunkálók
II.
4.2.1 Teknősök
A
teknősök, teknővájók cigány neve balajari. A teknő cigányul balaji, kárpáti
dialektusban kopana. Másik nevük beash. Származhat az indiai Beas folyótól is,
de a román bányász szó is hasonló ejtésű. Aranymosással foglalkoztak elődeik. A
román nyelv régebbi változatát beszélik, sokan cigányul is megtanultak.
A teknő nyárfából (plopo) készül, ennek beszerzése nem mindenütt lehetséges.
Feldolgozás
rövid menete
A
nyárfa feldarabolása a méretnek megfelelően.
A
háncsolt darabok kettévágása.
A
kettévágott fát előbb jó éles baltával teknő alakúra alakítja.
Különleges
szerszámokkal, a favájókkal a teknő kivájása.
Hasonlóképpen készülnek a vályuk is. A teknők puhafából készülnek, a vályuk,
itatók készülhetnek keményfából is.
II.
4.2.2 Fakanálkészítők, fatálkészítők
A
fakanálkészítők neve lingurari. Családi nevük is Kanalas, Kalányos. Fakanál
(varishka, kashtuni roj) mellett készítettek fatányérokat, fatálakat is, de
faragtak fajátékokat is. A fakanalakat, fatányérokat festéssel és festés nélkül
is készítették, s a búcsúkban, vásárokban adták el.
Fajátékok: kerepelő, jojo, facsiga, nyeles tolójátékok, kis talicska, fakard,
stb. Fából üstfedőket is készítettek.
II.
4.2.3 Egyéb fatárgykészítők
Seprűnyél,
hordó, kocsikerék, kútágas, himba, X-lábú asztal, pad, sámli, szerszámnyelek
készítése (ásónyél, kapanyél, kaszanyél, baltanyél, kemence pernyehúzó nyele,
szalmahúzó horog nyele). Ezeket a fatárgyakat keményfából készítették,
többnyire akácból. Hasonlóan készítették a tapasztáshoz szükséges simítókanalakat
is.
II.
4.2.3.1 Hangszerkészítők
A
cigányok ősi foglalkozása volt a zenélés. Európában átvették azokat a
hangszereket, melyeket ők maguk is el tudtak készíteni. Ilyen hangszerek a
hegedű és rokonai.
Hegedűkészítő van Magyarországon is, de más országokban is találhatók.
Hangszerek javításával is foglalkoznak néhányan (pl. Nagy Ferenc Uriban).
II.
4.2.3.2 Orsósok
Orsós
= kaklyi. Keményfából faragták ki az orsókat. Az orsót a len- és kenderfonásnál
használták. a rokkán megfont fonalból azután szövőszéken készítették a
háziszőttest.
Foglalkozásukból vezetéknév is lett.
Ezt a foglalkozást a XVII. században kezdték űzni. (Többségükben a román
nyelvet beszélik.)
II.
4.2.4 Kosárfonók
Indiában
is voltak már fonók, kókuszdió hajából fontak, szőttek. A kosárfonás azokon a
helyeken (folyók mente, vizes részek) vált foglalkozássá, ahol volt fűzfavessző
bőségesen. A fűzfa (sirka), a fűzfavessző (salchin) beszerzése érdekében
távolabbi helyeket is fel kell keresni, és onnan szállítani a vesszőket.
Kiskosár, nagykosár, kas, kenyeres kosár, bevásárló kosár. A fűzfavessző
felhasználása történhet hánccsal (zölden), és háncstalanítva. A háncstalanított
vesszőket festeni is lehet. A színek: kék, piros, sárga.
A kosár úgy készülhet, hogy a háncstalanított vesszőt felváltva fonják a zöld
vesszővel, így a kosár már kétszínű.
A
fonás menete
l.
Két egyforma erősebb ágat, ill. a fenék méretének megfelelőt egymásba kell
helyezni.
2.
Ezt kell körbefonni ( a kosár feneke lesz).
3.
A fenékbe kell a vesszőket beledugdosni és megtörve felhajtani, fent egy
kötegbe lazán összekötni.
4.
A vesszők körbefonása következik úgy, hogy az egyik szál kívül legyen, a
következő már belül.
5.
Fogantyú ráerősítése.
6.
Igazítás, a kiálló részek levágása, festés.
A
kosár neve koshnica, a kosárfonóé koshnicari. A kosárfonók készítettek halfogó
kosarakat, ruháskosarakat (háncstalanított vesszőből), kotlóscsirkét védő
kosarakat, (kasokat).
II.
4.2.5 Sás, kukoricacsuhé fonása
A
sás, gyékény (papurra) víz mellett található. A kukoricacsuhé, susujka
faluhelyeken.
Nedvesítés, áztatás után lehet ezeket fonni. A sátorozáshoz a kocsi oldalát, a
kast (lovitra) bevonták, hogy a kocsi tartsa a meleget.
Készítményeik
Lábtörlő:
hármasfonással előbb hosszú szálat fontak, majd a lábtörlőnek megfelelően,
csigavonalban hajtották fel és az egymáshoz került részeket megerősítették.
Szakajtó is hasonlóan készül, előbb a fenekét kell elkészíteni, a három ágban
font vonalas csuhéfonatot.
II.
4.2.5.1 Kupujkakötők
Nád
illetve sás vagy gyékénylevelekből fonnak vizesedénytartó kupujkát.
Elkészítétének menete hasonló a szakajtó készítéséhez.
II.
4.2.6 Seprűkészítők
A
seprűkészítők (shilava = seprű, motura = seprű) cirokseprűt is és udvari seprűt
is készítettek. A cirokseprű nyelét fafaragással vagy faesztergálással
készítették.
Az udvari seprűk gallyakból készültek, a nyele egyszerűbb volt, egyenes,
gömbölyű faágat faragtak ki a megfelelő méretre.
II.
4.2.6.1 Meszelőkészítők
A
meszelőkészítés két részből áll: a nyél készítéséből és a meszelő
elkészítéséből.
A meszelőt disznósertésből készítették. A lyukas deszkalapba az összefűzött és
egyik végén kissé megégetett disznósertéket belefűzték majd a fedőlapot
ráragasztották.
A fedőlap közepén megfelelő méretű lyukat hagytak a nyélnek, amelyet
beleillesztettek.
II.
4.2.7 Bordakötők
A
félbevágott nádszálakat egymás mellé kötötték. Ezeken a szálakon készültek a tésztafélék.
(Pl. csigatészta)
II.
4.3 Szarufeldolgozók
A
szarvasmarha szarvának belseje természetes tartóedény, könnyen formálható, erős
és rugalmas.
Régebben ivóedényként, tárolóedényként használták.
A
feldolgozás menete: a szarvakat forró vizben lágyították,
végighasították, disznózsírral bekenték és parázs fölé tartották, hogy jobban
felengedjen és formálható legyen. Így készültek a csatok, fésűk, késnyelek. A
meglágyított szarut présbe tették, vagy rögtön felszabdalták a szükséges formákra,
s laposra egyengették. Préseléssel is egyenesítették úgy, hogy két vaslemez
közé tették. Ha fésűnek, késnyélnek készítették, akkor rétegekre, lemezekre
bontották s úgy préselték.
A
kos
szarvát úgy készítették ki, hogy előbb a csontot vették ki. Vasnyársra húzták,
láng fölé tartották, közben faggyúval kenegették. Mikor a csont kiesett, a
szarvat kihúzták egyenesre, majd sámfára tették, vagy kettéhasítva két
deszkalap között laposra préselték.
Szarukészítmények
Ivóedény.
Duda,
tülök.
Tokmány.
Kaszakő
tartására, akasztót szereltek rá, derékszíjon lógott, hogy
mindig kéznél legyen.
Dudu.
Kolbász-hurkatöltő.
A szarv végét levágták, erre húzták a belet, és
hüvelykujjal nyomták a tölteléket.
Fűszertartók.
Rühzsíros
kupák. Lószerszámokon
acélkarika helyett szarukarikák.
Csatok
kalaphoz,
szűrőhöz, kolompszíjhoz, nadrágszíjhoz.
Késnyélborítás.
Lándok,
díszes
függők.
Fésű készítése: a
szarut megfőzik, zsírozzák, lángba tartják. Fésű formájú dara-
bokra vágják, présbe teszik és befűrészelik. A befogazott fésűt kasza-
darabokkal csiszolták, csiszolópapírral, zsírral fényesítették.
Szíjgyártók
széledzője is szarvból készült.
Doboz,
ráma, ár nyele, gomb, pipaszurkáló is készült szaruból.
Díszítés: karcolás,
festés, beverés (ólomból szív, virág, kosfej, kutyafej, lófej
stb.)
II.
4.4 Bőrfeldolgozók
A
sintérek az elhullott állatokat megnyúzták, bőrüket kikészítették és eladták.
A lenyúzott állatok bőrét besózták. Ha mészbe tették a bőrt, akkor a mész
lemarta a szőrüket. Ezt a bőrt használták fel a kocsisátorhoz is.
Az igazi sátoroskocsi teteje lóbőrrel volt fedve, mert nem ázott át és tartotta
a meleget.
Dög, elhullott állat neve: dugo. Aki evvel foglalkozott, dugari, bugari. A
kocsi aljára olyan birkabőrt tettek, amin az állat gyapja is rajta maradt.
Birkabőrből csináltak subákat is, mellényeket, bekecseket.
bőrmellény: morchumo mashkaresko,
bekecs: tyeptari,
bunda:
poshtyil.
Télen
a lovakra is terítettek bundatakarót.
II.
4.5 Kárpitosok
A
kárpitos újabb keletű foglalkozás. Új díványok, fotelok kárpitozása mellett
régieket is javítanak.
II.
4.6 Köszörűsök
Ez
a foglalkozás még ma is vándorláshoz kötött. A köszörűs a felszerelésével
végigjárja az utcákat, majd a szomszéd falvakat is. Késeket (shuri), ollókat
(kat), húsdarálókést (shuri), baltát (tover), bárdot élesített.
Hangos szóval kiáltozza végig az utcán: Itt a köszörűs!
Kést,
ollót, bárdot, baltát köszörülök!
Kerékpárra
szerelt köszörű
A
kerékpárt át lehetett alakítani álló helyzetben működővé. A hátsó kerék
támasztékon volt, a köszörűs ült a nyeregben és hajtotta a kerékpárt, ami a
köszörűköveket forgatta. A kövek cserélhetők, van durva köszörű és van
simítókő.
Kéziköszörű
Ez
a köszörű kis táskában is elfér, könnyel fel lehet szerelni, akár kolátra is.
Van kézimeghajtású és van már villanyhajtású is.
II.
4.7
Művészek, népművészek
II.
4.7.1 Hivatásos művészek
Festők,
írók, költők, zenészek.
Népművészeti
tárgyakat készítők (fafaragások, csontfaragások).
II.4.7.2
Amatőr művészek
Amatőr
(naiv) festők
Népi
táncosok (cigány klubokban)
Népi
zenekarok (klubokban)
II.
4.8 Aranymosók, aranyászok
Aranymosó
cigányok Erdélyben éltek, Aranyos vármegyében. A folyó homokjából mosták ki
vízzel rostán át az aranyszemcséket. Nevük: somnakajári. A kapott aranyat
beolvasztották, ékszereket csináltak belőle, illetve eladták.
Az
aranyászok másik neve zlotari volt. 1776-ban királyi parancs
az aranymosás engedélyezésére, s ez az engedély 1854-ig tartott.
A Dráva és a Mura folyóban pl. 1850-ben 11728-Ft, 1851-ben 9550-Ft értékben
mostak ki.
A Duna és a Rába folyóban 1880-ban 4717-Ft, 1881-ben 4505-Ft értéket.
II.
4.9 Burnótkészítők
A
dohányt megszárították, porrá törték és csomagolták. A burnótszelencét (rézből)
is a cigányok készítették.
Richard Bright angol utazó írja 1815-ben, hogy a Sági (Felvidék) cigányok
burnótkészítéssel, zenéléssel foglalkoztak.
II.
4.10 Hímzések
A
cigányasszonyok ruháikat, kötényeiket díszesen készítették. A hímzéseket nem
csak a maguk részére csinálták, hanem eladásra is. A múlt században a hímzés
mestersége még jelentős volt, ma már ez is kihalófélben van. A zsámbéki
cigányok asszonyai fehér hímzéseket készítettek. Kolozsvárott és Brassóban is
hasonló hímzéseket készítettek. A Moldovában élő cigányasszonyok ezüsttel és
arannyal hímeztek.
II.
4.11 Madzagszövők
Az
elkészített len-, kenderfonalat szőtték madzaggá. A fonalat egy vagy két ágban
fonták, kötötték egymáshoz széles övvé vagy vékony kötéllé. A madzagszövés ma
már nem jelentős. A szövés kelléke a madzagszövő deszka. Ilyen deszkán
készülnek a gurtnik is. (Lásd: fénykép)
II.
5 Vályogvetők, tapasztók
A
vályogvetők cigányneve: lipitori, hasonlóan a tapasztóké is. A cigányok egy
része, akik máshoz nem értettek, az egyik legnehezebb fizikai munkát vállalták,
a vályogvetést. Ez a munka nyáron igen sok családban biztosította a
megélhetést, mert itt azonnal fizették a munkát, s a vályogvető napi ételt is
kapott.
A vályog (valyki) több, mint egy tégla. Kissé szélesebb és magasabb, mint a
tégla, és a vályogokat tehették egymástól bizonyos távolságra is, mert a
fugákba sarat tudtak tenni. A sár pedig lényegesen olcsóbb, mint a malter. A
falat is sárba raktárk, nem kellett úgy kidolgozni, mint a maltert. A
vályogkészítés országosan elterjedt. Olyan helyeken is lehetett vele
találkozni, ahol más építőanyag is beszerezhető. A vályog használata elsősorban
mégis ott indult meg és vált áltatlánossá, ahol kő, fa nem volt elegendő.
Amikor a földbevájt épületeket felváltotta a föld feletti építmény, akkor
kezdték a vert falas építkezést abbahagyni. (A fecskerakás falat még ma is sok
helyen alakamazzák, ahol szalma, sárgaföld van elegendő.) Ez az építkezési mód
vályogvetésre alkalmas földben gazdag vidéken volt jellemző. Az Alföldön ‑
különösen a szegényebbek ‑ még ma is sokan választják ezt az építkezési módot.
A melléképületek zöme is vályogból készül.
A
vályogvetés
A
vályogvetőhelyet ott választották ki, ahol a laposokban megmaradt a víz, amit
aztán fel tudtak használni a vályogvetéshez. A vályoggördrök mélysége eléri a
három métert is. A cigány vályogvetőknek a megrendelő adta a töreket,
pelyvát, esetleg apróra tört szalmát. Itt nem napszámban kellett dolgozni,
hanem a vályog ezre után alkudtak meg a bérre. Például 1963-ban 1000 vályogot
300 forintért vetettek, 1974-ben már 600 forintért és egy liter pálinkáért. A
vetőknek napi koszt is jár, szalonna, kenyér, pálinka (illetve bor) reggelire,
délben pörkölt (paprikás) vacsorára sült szalonna, pálinka. Ezt a munkát túl
korán kezdeni nem jó, mert hideg a sár, kihűti a kezeket, lábakat. Este viszont
tovább lehet folytatni, mert a meleg tartós. Este végzik el a másnapi
előkészületeket. A vályogvetéshez általában két ember zükséges. Egyik a tömő, a
másik a vető. A tömő benne áll a vályoggödörben, a vető fent van a parton. A
vályog alapanyaga a sár. Úgy készül, hogy előbb gödröt ásnak. A felásott
földet nem dobják ki a gödörből, hanem vizet eresztenek rá. A földet előbb
vízzel dolgozzák át, majd kétszer, háromszor átkapálják. Ezután a vető partról
bevillázza a töreket, pelyvát (aprószalmát). A tömő előbb átkapálja a töreket a
sárral, azután jól megtapossa. Amikor iylmódon elkészül a sár, hagyni
kell pihenni. Amíg a sár pihen, elkészítik a vetőket és a vetőhelyet. A vetőket
vízbe teszik, megtisztítják, a kivetendő vályog helyét felseprik, majd
törekkel, szalmával behintik. A tömő beugruk a gödörbe, a vető pedig a vetőt
maga elé teszi, illetve a tömő elé. Két vetővel szoktak dolgozni, amikor a vető
elhúzza az egyiket, addig a tömő megtömi a másikat. Így a munka gyorsabb és
folyamatos. Van egyes, kettes és négyes vető. Gyalult fenyőfából készítik,
csaposan egymásba illesztett oldalakkal, fenéktalpakkal, hogy könnyebben
lehessen húzni és ne kopjon a vályogvető alja. A vetők fenekén 5-5 kerek lyuk
van, hogy a felesleges víz ki tudjon folyni. Elöl, hátul fogója is van a
vetőnek: ezeknél fogva kell húzni a vetőhelyre. Egy vastag drót van meghalítva
húzónak, egyik vége félkör alakban, másik vége teljes kör formájú. Itt kell
fogni, de hogy ne vágja a kezet, ronggyal szokták betekerni. A vetőket nem
akárhogy teszik a tömő ember elé. A parton van egy kis gödör, valamivel nagyobb,
mint a vető,
40
cm méyl, és víz van benne. A visszahúzott üres vetőt ebbe a kis gödörbe kell
tenni, ahonnan a tömő veszi el, teszi maga elé és megtölti. A vető mindig
nedvesen kerül a tömő elébe, de mielőtt sárral megtömi, előbb egy kis szalmát
hint bele vagy töreket, hogy a vályog könnyebben kicsússzon a vetőből. A már
behintett nedves vetőbe annyi sarat kell beletenni, hogy félig megtöltse a
vetőt, s ezután következik a nyomkodás, hogy az alsó sarokba is sár kerüljön.
Ismét sarat tesznek a vetőbe, majd vizes kézzel el kell simítani a tetjét.
Így a felesleges sár lejön a vetőről, s a vályog teteje formát kap. Ha a
vető kettes, négyes, akkor a többi részeket is hasonlóan kell megölteni. A
gyakorlott tömő egy vályognyi sarat tud kivenni egyszerre a sárból. Így a
munka gyorsabb. Mikor a vető tele van, akkor aki húzza, beakasztja az
elkészített kampót a vető fogójába, és odahúzza, hogy a vályogok szépen egymás
mellé kerüljenek. Csak kis házag van a vályogok között, hogy sok elférjen
egymás mellett. Hirtelen mindkét fogójánál fogva elkapják a vetőt és fejjel
lefelé a földhöz vágják. A vetőben lévő sár kiesik a vetőből. A vályog tetején
öt kis lyuk látszik úgy, hogy kb. 1/2 cm látszik ki a vályog felületéből. Ez a
kis kiálló sárdarab száradás után leesik.
Vető
A
vető méretétől függ a vályog nagysága. Az átlagos vályogméret 32x15x12 cm.
Régebben készítettek kétszer akkora vályoglapokat is, illetve nagyméretű tégla
formájúakat. A nagyméretű vályogok alap nélkül házakhoz, melléképületekhez
lettek felhasználva.
Ennek az volt az hátránya, hogy sok sár kellett hozzá, nehéz volt elhordani
messzebbre, és ott kivetni. A vető egyes volt.
A kisebb méretű vályogok készítését az is indokolta, hogy az alapokhoz, ami
tégla volt, jól illeszkedett a kisméretű vályog. A kivetett vályogokat 4-5
napig száradni hagyták a napon. Ez még csak szikkadás volt, de már meg lehetett
fogni, nem tört szét, és a másik oldalára kellett átfordítani, esetleg élére.
Így aztán a vályog pár nap alatt teljesen megszáradt.A kettes vető volt a
legjobban elterjedve, de az utóbbi időben a négyes vető vette át a szerepét. Az
egyes vetővel általában egy ember dolgozott, a kettessel és négyessel két vagy
több ember. A kettes vetővel két ember naponta 1200-1500 db volyogot tudott
kivetni. 1013 nap után a vályog már annyira megszáradt, hogy gúlába lehetett
rakni. Előbb gúlába rakták, egész nap így száradt, aztán tették rá a fedőket.
Egy gúlába 100 db vályog került, ami a számlást is megkönnyítette. A felső
darabok úgy vannak ráhelyezve, hogy eső esetén is védik az alsó vályogokat.
Amikor négy ember dolgozott, kettő tömte a vetőket, kettő pedig húzta és
vetette a vályogokat. Természetesen a sár átvágása, taposása is gyorsabban
haladt így, mert mind a négyen csinálták. A vályogvetéshez természetesen
jó idő kellett, hogy minél hamarabb megszáradjon.
A vályogvetők jellegzetes ruhája a glott (cloth) gatya, vagy a térdig feltűrt
nadrág. Meztelen felsőtesttel dolgoztak, de fejük fedve volt rossz kalappal.
Május végén szokták kezdeni ezt a munkát
.
Az őszt és a telet a vályog behordva, tető alatt töltötte, az építkezést is
tavasszal szokták kezdeni. Az eső ilyenkor már alig árt a vályognak, de azért
óvni kell a felesleges víztől. A vályog aztán még a falban is szárad tovább.
Régi házak építésénél (vert falú házak) is vályogot használtak. Bontási
vályogot is fel lehet használni, csak meg kell tisztítani a felesleges
sármaltertól. A bontásnál a vályog nem törik össze, az összekötő sár
könnyen leválaszható róla. A vályogfalat csak tapasztani lehet, malterozni nem.
Hogy a vályogfal is malterozható legyen, és a falon vakolatdíszeket is lehessen
csinálni (újabban kőporozni) a vályogot fedő tapasztásba kődarabokat (cserép,
tégla) tettek, de ennél jobb, ha dróthálót feszítettek ki a falra, több helyen
szegekkel odaerősítve. Ezt aztán malterral lehet vakolni előbb durván, aztán
finom malterrel simítani. Ha a drótháló elég sűrű, sima malterral is lehet
vakolni. A vályogházak úgy is épültek, hogy egy sor tégla, egy sor vályog.
Ennél a sár is kötött (vakolat) és malter is. Ebben az esetben is sármalterrel
kötötték össze a vályogokat, illetőleg a téglákat, a fugákat is sárral öntötték
be. A tapasztás kívül is és belül is pelyvás sárral történik, amibe lehet
lóganét is keverni, hogy a tapasztás sima legyen.
A
sár keverése és szállítása nem okoz gondot, nem úgy, mint a malteré.
Mivel a vályogvetés csak idénymunka, a cigányoknak az őszi, téli időben már nem
volt keresetük, igen nehezen éltek. Aki hosszabb időn át ezt a munkát
csinálja, annak a keze, lába, kiázik a hideg víztől,
kérges lesz. A lábak a sok taposástól ráncosodnak, az ízületek megbetegednek.
Az igazi vályogvetést csak a cigányok tudják a legjobban. Tapasztásban is
hírnevet szereztek. Mikor a sárdarabot a falra tapasztaná, még rá is köp, hogy
jobban tapadjon a sár.
Egyes
vető
Fémből
készülhet, csak négy oldala van és a két végénél füle. Itt a sarat kell
odavinni, ahol a vályogot kiverik. A földre szalmát szórnak, és a vetőt ott helyben
tömig meg, majd a fémkeretet felemelik, s a vályog ottmarad. Egy ember
dolgozik, ő itt tömi, és veti is ki a vályogot.
Egy edényben, amelybe a vályogvetőforma belefér, víz van, hogy nedves legyen a
vályogvető. Gyorsan lehet dolgozni, ha a sár mindig kéznél van. A vályog ott
szárad ki, ahol csinálják.
II.
6. Jóslás, kártyavetés, varázslás
A
cigányasszonyok kereseti forrása a jóslás volt, a házaknál végzett
alkalmi munka mellett. A jóslás természetesen és varázslatos módon
történt, a betegek gyógyítása füvekkel, különböző növényi főzetekkkel,
teákkal. Saját betegeik gyógyításához is gyógynövényeket használtak. Ez a
gyógyító tudomány aztán generációról generációra szállt át. Hogy a beteg jobban
higgyen a szerek gyógyító erejében, különböző varázsszövegek mondása is
szükségessé vált. A szövegekben Isten, Szűz Mária neve is szerepelt. De szükség
volt olyan cselekvésekre is, melyek a gyógyszerek hasznosságát meggyőzővé
tették. A jóslások egyik formája volt a kártyavetés. Ez a kártya, vagy ahogy az
emberek ismerték cigánykártya, 36
lapból állt. A kártyalapokon négy nyelvű szöveg található:
német, angol, olasz, magyar. Az olasz helyett szlovák, szerb, horvát nyelvű
szöveg is állhatott.
A
kártyán lévő szöveg a következő:
Váratlan
öröm
Gondolat
Utazás
Kevés pénz
Üzenet
Szomorúság
Lelkész
Veszteség
Katonatiszt
Bosszúság
Gyermek
Vágy
Szerelmes
nő
Özvegyasszony
Szerelem
Hamisság
Tolvaj
Szerencsétlenség
Betegség
Ház
Látogatás
Ellenség
Féltékenység
Remény
Pénz
Ajándék
Halál
Állandóság
Szerencse
Hűség
Özvegy
férfi
Örvendezés
Levél
Bíró
Szerető
Házasság
A
kártyavetés tudományát a fériak is tudták. A cigányok egymásnak nem szoktak
jósolni, hiszen a családban valaki mindig tudott jósolni, s ezért egymástül
pénzt sem kérhettek.
Lehet jósolni tenyérből, tojásból, ólomöntvényből, babszemekkel,
rostaforgatással.
A már letelepedett cigányok az oláhcigányokat varázslknak hívták
(kortorár), mivel ezek a cigányok még az ősi szokásvilágban éltek, erős
törzsi-nemzetségi kötelékben, szigorú törzsi-nemzetségi törvények alatt.
II.
7. Koldulás, kéregetés, lopás, zsebelés
Az
asszonyok és a gyerekek jártak házról-házra kéregetni. Ennivalót, használt ruhákat
kértek és kaptak. A nagyon nehéz körülmények között élők lopni kényszerültek
(munka híján), de csak annyit loptak, amennyi a napi szükségletük volt.
Felhalmozás nem volt náluk, máról-holnapra éltek.
A városokban a zsebelés, zsebtolvajlás vált alkalmi foglalkozásukká.
II.
8. Hóhér, sintér, pecér s egyéb teendők ellátása
E
munkák ellátástá is cigányok végezték. Ezek a alkalmi munkák igen csekély bért
jelentettek számukra.
III.
SZÁLLÍTÁSI MÓDOK A CIGÁNYOKNÁL
A
cigányoknál a teherszállításból az asszonyok, lányok vették ki a részüket. A
legnehezebb terheket a legkülönbözőbb eszközök segítségével a lányok, asszonyok
cipelték a hátukon, fejükön, kezükben, karjukon vagy a nyakukban.
Az egyik legfontosabb és legnépszerűbb szállítási eszköz volt a lepedő. Ezért
erős, durva vászonból készült. Batyuzólepedőnek hívták, cigányul colo. Ezt a
lepedőt kimosva természetesen ágylepedőnek is használták. Ebbe a lepedőbe
aprófát, gallyakat, szalmát, szénát stb. tettek a sarkainál összekötötték,
és úgy vették a hátukra. A neve cigányul: zajda. Ha kisebb lepedőbe
csomagoltak, bugyronak hívták. Ezt a lepedőt a kisgyerek részére nyugágynak is
használták. A négy sarkát a kocsi hátsó kerekeihez kötötték, és a lepedőben
kényelmesen aludt a gyerek. Olyan volt, mint a hinta, jó altató eszköznek is
bizonyult a kisgyerek részére. A sárotos cigányok még ma is így altatják el a
kicsit (pl. Görögországban). A lepedőt négy fa segítségével is
kiköthették, ezekre keresztben elhelyezett ödödik fán ringott a vászonbölcső.
A férfiak ritkán batyuztak, legfeljebb amikor pl. szalmát, töreket, pelyvát
kellett vinni oda, ahol a vályogot vetették.
A
szalmát, szénát a fériak a házaknál is ilyen lepedőbe csavarták és úgy vitték
be az istállóba. Az utcán a férfiak nem batyuzhattak, ez az asszonyok dolga
volt. A tollkereskedő férfiak ilyen lepedőkbe csomagolták a megvett tollat, s a
kocsiig ők vitték el. ( A kocsi többnyire a közelben volt, ott állt a ház
előtt.)
Az asszonyok lepedőkbe csavarták az eladásra szánt kézműipari termékeket. Ebbe
tették bele az erdőről hozott fát, gallyakat is. A lepedőt ilyenkor kötélként
használták úgy, hogy a tüskék, gallyak ne szúrják a hátukat. Ebbe a batyuba
tették az úton talált hulladékokat, szalmát, szénát, a házaknál kapott élelmet.
A kisebb batyukat a karjukra is tehették, a mási kezük szabadon mozoghatott. A
félvállon lógó batyu lehetővé tette, hogy közben az asszony fogja a
kisgyermekét, vagy a gyermek is benne volt a batyuban. (Ráckevei dirzár
asszonyok 1988.) A hagyományos életet élő cigányasszonyok egy része még ma is
batyuzik. Ebben a batyuban elférnek az üres üveggek, fémhulladékok, rongyok,
egyéb hulladékok.
A kisebb lepedőket úgy is fel tudták kötni magukra, hogy az elhullott
terményeket (kukorica, répa) szépen beleszedhették.
A kisebb lepedők mellett használatosak voltak még az abroszok is. Az
abroszokat asztalterítőnek is használták. Ebbe is hasonlóan csomagoltak, mint a
nagyobb lepedőkbe, de ezeket a lányok, a kistermetű, gyengébb asszonyok is
elbírták. A hátukon lévő batyu a kezeket szabadon hagyta, így két kosárka, vagy
garaboly, vagy kisebb batyu is lehetett a kezükben.
Az apróbb tárgyakat a kosarakba tették, a kenyér kendővel volt átkötve és a
kezükben vitték.
A férfiak a kis kosarakat meg sem fogták, a terményeket a nagyobb kasokkal
hordták be a jószágoknak. A kisebb kasokat egy ember is el tudta vinni, a
nagyobb kasokat már két embernek kellett megfogni.
Az erősebb szállítási eszköz a ponyva volt. Ennek a felhasználása is sokrétű
volt. Felhasználták szénahordásra, szalmahordásra, bab és egyéb magok
kiszerelésére.
Ezeken a ponyvákon vágták össze a kukoricát, a répát is. (Kis fatönköt
tettek a ponyva közepére, és azon vágták a terményt, így könnyebb volt
összeszedni a széthullott darabokat.)
A férfiak szállítási eszköze a kocsi, a ló volt. Az erdőből a fát,
építőanyagot, szalmát, szénát, szárat, kukoricát stb. kocsira rakták és
hazaszállították. A kocsiig kis utat tettek meg.
Amikor távolabbi útra indultak, vászontarisznyába csomagolták a legfontosabb
dolgaikat és az ennivalót. A vászontarisznya, cigányul: traszta=trasta s a
bőrtarisznya a gazdagságtól függött. A bőrtarisznyában volt a pénz is, amikor a
lóvásárra mentek.
Gyalogosan is mehettek, vagy a szomszéddal kocsin. A vizet korsókban tatották,
mert abban sokáig friss maradt a víz. A korsót, mivel az igen törékeny volt és
a hosszú úton hamar eltörött, felváltotta a kulacs.
A vályogok hordására a tróglit használták. A két rúdra deszkalapot
szegeztek úgy, hogy a két rúd mindkét vége szabad legyen, és valamivel
vékonyabb, mint középtájon, hogy a két ember meg tudja fogni.
A vándorcigányok hátizsákot is használtak. Ezekben a zsákokban
voltak a szerszámok, az edényfoltozás eszközei, a fújtató, a kovácsszén stb. A
bádogosok, foltozók hátiládát hordtak, drótosládát. Ez a láda szíjjal volt
felerősítve a hátukra. A két kezük szabadon volt, egyikben vitték az ennivalót,
másik kezükben volt a vándorbot. Ez a vándorbot többféle célt is szolgált.
Használhatták kis üllőnek is, melyen kalapálták a foltokat, használhatták
kapaszkodónak, és használhatták védekezésre is, hiszen a tanyákon nem egyszer
kutyákkal zavartatták el a vándorcigányokat.
IV.
A CIGÁNY NEVEK EREDETE ÉS
A
FOGLALKOZÁSOK KÖZÖTTI
ÖSSZEFÜGGÉSEK
A
cigányoknál ősi szokás, hogy mindenkinek cigány neve van. Ezek a nevek
megkülönböztető nevek, már kiskorukban megkapják, egy-egy tulajdonság vagy
valamilyen cselekvés, valamelyik ős neve lesz a névadó. Ezek a nevek
ragadványnevek, és nem hivatalos nevek. Ilyen nevek pl.
Férfinevek: Párno,
Bango, Lolo, Nani, Tontos, Bisar, Tilta, Hengli, Dilo, Muto, Kuslo, Kálo,
Basno, Rapacs, Bambo, Vörös, Csámpi, Joka, Jocó, Nyilas stb.
Női
nevek:
Mima, Vorzsa, Babori, Babus, Mozol, Lica, Lusa, Bimbis, Cini séj, Cána, Muca,
Lutka, Pinka, Bakri stb.
Kislány: Ána, Anica,
Lina, Pisze, Gyémánt, Pulyka stb.
Párno,
vagyis fehér, mert fehérebb volt a bőre, Kalo, mert feketébb volt, Bango, mert
görbén járt, Kuslo, mert kopasz volt, Muto, mert később kezdett beszélni,
Vörös, mert vörös volt a színe stb.
A vezetéknevek egy része a foglalkozásból adódott. Ilyen vezetéknevek:
Kolompár, Reszelő, Ásós, Hegedűs, Faragó, Kovács, Kanalas, Kalányos, Rézműves,
Rostás, Fazekas, Teknős, Bogdán (Bognár).
Természetesen vezetéknevek keletkeztek a cigány megkülönböztető névből is:
Bangó (görbe), Balogh (balkezes), Lolé (piros), Jákó (szem), Kóté (ott).
Pulya (Pólya), Loso (pohár), Czinka (cigány, kicsi).
A magyar nevű foglalkozás mellett néhány cigány nyelvű foglalkozási név is
fennmaradt:
Lavotta (lavuta=hegedű 1), Csurár (churi=kés, churo=rosta).
A tízes években (1910) az erőszakos állami anyakönyvvezetés során a
foglalkozásoknak megfelelően adtak vezetéknevet a cigányoknak. Így az is
előfordult, hogy egymástól idegen családok is kaphattak hasonló nevet, de egy
családban több vezetéknév is lehetett.
A
lakatos név és foglalkozás népdalban is szerepel:
Chorro
Joshka Lakatoshi
Kerel
peske xurdyi butyi
Kerel
peske xurdyi butyi
Ke
voj cino lakatoshi.
A
kis Jóska Lakatos
Kis
munkában járatos
Kis
munkában járatos
Mert
ő kicsi lakatos.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése